Avatar billede glenn007 Nybegynder
30. september 2009 - 22:01 Der er 8 kommentarer

null referrance exception

jeg tager et screenshot således men den kommer med fejl der siger at objektet ik er indstillet til en forekomst af et objekt.
jeg har igen ide om hvad jeg skal gøre for at komme videre i dette problem. nogen forslag

SendKeys.SendWait("^{PRTSC}");
Bitmap bma;
bma = new Bitmap(Clipboard.GetImage());

return bma;
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2009 - 22:07 #1
Et eller andet sted laver du:

envariabel.Noget

hvor envariabel er null.
Avatar billede glenn007 Nybegynder
30. september 2009 - 22:37 #2
den fattede jeg ikke. Kan du uddybe det lidt nærmere. er det dispose eller noget i den stil du tænker på ???
Avatar billede Syska Mester
30. september 2009 - 22:41 #3
Han siger bare at du et sted, bruger en variable som ikke burde være null ...

Det er lidt svært at vide hvad der præcist går galt i dit program uden at se mere kode :-) Jeg skulle også lige tænke 2 gange over hans svar :-), men det er korrekt :-)

// ouT
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2009 - 22:41 #4
Hvis den fejl sker i en linie med:

a.X = b.Y + c.Z(123, "ABC");

betyder det at mindst en af a, b eller c er null.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
01. oktober 2009 - 09:48 #5
Det ville have været rart med lidt mere info - f.eks. om hvilken linie fejlen opstår i :-)

Ud fra de sparsomme oplysninger vil jeg gætte på, at det er fordi Clipboard.GetImage() returnerer null.

Prøv at ændre din kode til:

SendKeys.SendWait("^{PRTSC}");
Bitmap bma;
Image img = Clipboard.GetImage();
bma = new Bitmap(img);
return bma;

Og check så, at img ikke er null efter initialiseringen.
Avatar billede bvli Praktikant
01. oktober 2009 - 12:20 #6
Men i øvrigt - hvis det drejer sig om at få et skærmdump af programmet, så kunne man vel kigge lidt på:

Graphics.CopyFromScreen(int,int,Size);
Avatar billede glenn007 Nybegynder
01. december 2009 - 19:13 #7
må vist lige få lukket et par spørgsmål her ;)

arne, tak for hjælpen. smider du svar det var netop null den returnede.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. december 2009 - 19:26 #8
ok