Avatar billede neo_bill Nybegynder
30. september 2009 - 12:28 Der er 1 kommentar

Elektronisk handicap-hjælper

Hej

Jeg går på HTX og er pt. ved at lave et projekt hvor vi skal lave et middel til at afhjælpe handicappede.

Vores projekt går ud på at lave et universelt system der passer til moderne døråbnere.

Hertil skal vi bruge det sidste komponent, dvs. et stykke elektronik der kan følgende:

Ved første puls (12 V) lave output på udgang 1 i et sekund.
Ved næste puls (12 V) lave output på udgang 2 (så fremt 2. puls kom inden for ~5 sekunder) i et sekund.

Nogen der aner noget om elektronik?
Avatar billede superanden Nybegynder
30. september 2009 - 18:58 #1
Der findes 2 løsninger:

1) Du laver et kredsløb hvor du dimentionerer 2 DC led med en modstand og en kondensator efter de 2 tidskonstanter du har her bliver Vc = Vin*(1-e^(-t/tau) hvor tau = R*C.

Herefter kan du f.eks. lave en digital tilstandsmaskine ved brug af et par flip flops.

2) Den dyrere men nemmere at implementerer
Køb en lille mikroprocessor (f.eks. Atmel atmega168), det er en lillebitte computer til ca. 50kr som man kan programmere et C program på.

Til denne slutter du til 12V signal (forbundet med en spændingsdeling så den kun får 5V ind). Inde i computeren indeholder dit lille C program så dine vente kommandoer og finder ud af om det er første eller anden gang du trykker og hvor lang tid du har trykket.
Herefter påtrykker du en spænding til et relæ som trækker 12V.

3) Du får en eller anden elektronik nørd til at lave det for dig for en 2-300kr hvis det ikke er det jeres projekt går ud på.

Er meningen at i skal lave det selv? Går jeres projekt ud på at lave dette eller skal i bare bruge en så nem løsning som muligt der giver jeg denne funktion?