Avatar billede f-bs Nybegynder
29. september 2009 - 14:14 Der er 8 kommentarer

"Genbrug" af kode

Hej,

Jeg sidder og bøvler lidt med at få mit c# program til at æde lidt "genbrugt" kode.

        public void mainForm_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            XmlDocument settings = new XmlDocument();
            settings.Load(@"D:\ApplicationInstaller.xml"); //Settings file to load
            XmlNodeList getItems = settings.GetElementsByTagName("item");
}

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at kunne genbruge ovenstående linjer andre steder i min kode.

"burde" jeg ikke kunne lave følgende:

public void xmlDocument()
{
XmlDocument settings = new XmlDocument();
            settings.Load(@"D:\ApplicationInstaller.xml"); //Settings file to load
            XmlNodeList getItems = settings.GetElementsByTagName("item");
}

og genbruge xmlDocument(); andre steder i min kode?
Jeg får den ikke til at æde det - hvad gør jeg forkert?
Avatar billede bvli Praktikant
29. september 2009 - 14:27 #1
Din metode skal jo returnere dine settings (i det her tilfælde XmlNodeList.

Så f.eks:

public static XmlNodeList GetSettingItems() {
  XmlDocument settings = new XmlDocument();
  settings.Load(@"D:\ApplicationInstaller.xml");
  return settings.GetElementsByTagName("item");
}

Og hvor du skal skal bruge den:

XmlNodeList myItems = GetSettingItems();
Avatar billede f-bs Nybegynder
29. september 2009 - 14:33 #2
hmm, det kan være jeg griber den forkert an... eller det slet ikke er muligt i C#.

men jeg vil rigtig gerne have et sted i koden hvor jeg har alt xml og hvor jeg fx. også har:
string fullPath = item.ChildNodes[2].FirstChild.Value; // fullPath from XML file

og hvis jeg skal bruge den stump kode et sted, kan jeg blot "kalde" den kode.

Lidt lige som i php hvor man kan bruge include.

Gir det mening?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2009 - 19:10 #3
Include er en grim workaround som er noedvendig i sprog uden permanent kontekst.

I ASP.NET kan du lave en klasse med en metode som du saa kan bruge hvor som helst i din web app.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 22:35 #4
f-bs ?
Avatar billede f-bs Nybegynder
06. april 2010 - 20:31 #5
Kan i ikke begge give et svar - kom desværre aldrig rigtig videre.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2010 - 20:41 #6
.
Avatar billede bvli Praktikant
11. april 2010 - 22:17 #7
.
Avatar billede nemlig Professor
22. april 2010 - 08:30 #8
Husk at lukke dine spørgsmål :)