Avatar billede lazzo Nybegynder
29. september 2009 - 12:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til arkitektur/domænemodel til webløsning.

Hej

Vi er i den situation at vi skal lave en webløsning til en form for opgavedeling.

Det skal være muligt for forskellige brugere at oprette forskellige opgaver til hinanden.

Indtil videre har vi tænkt på at en opgave skal have nogen parametre som: dag, tid og type.

Udkast til domænemodel

http://peecee.dk/upload/view/194011/full

Vi er uklare omkring database kald og objektstyring:

- Hvor vil fordelagtigt at ligge opgaverne?
  - Vi har idéer om alt på selve OfferExchange, eller på department med en form for indbakke udbakke.

- Hvad er "lovligt" at bruge fra databasen, f.eks skal man bruge objekterne fra Company og Department hver gang, eller kan de med fordel bare slåes op i databasen?

Spørg hvis i vil vide mere :)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2009 - 15:10 #1
De klasser kan vel nemt implementeres i Java og persisteres via Hibernate eller JPA. De ORM understoetter relatioen inkl. 1:M, saa det eneste I skal tage stilling til er om I vil bruge lazy loading eller ej.
Avatar billede lazzo Nybegynder
29. september 2009 - 15:21 #2
Problemet er lidt at det skal være muligt at prioritere om hvem som skal have adgang til hvilke opgaver.

Og om hvor det vil være fordelagtigt at placere selve "Opgave Objekterne". Om de skal placeres centralt på vores opgave børs, eller om de skal ligges ud på en form for udbakke for hver bruger. Hvilken løsning er at foretrække?

Jeg er ret ny inden for dette område, og havde knap nok hørt om de teknologier du omtaler :)

Men tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2009 - 19:15 #3
I skal lave den model som matcher jeres problem stilling - saa kan I baade nemt persistere data i jeres DAL og implmenetere regler for hvem der kan hvad i jeres BLL.

Jeg har ikke meget information om jeres problem stilling, saa det er svaert at raadgive konkret.

Umiddelbart ville jeg tro at opgave der ikke var tildelt skulle knyttet til en central pool af "ledige opgaver" hvor de saa ved tildeling til person tilknyttes denne person.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 22:40 #4
OK ?