Avatar billede underpass Nybegynder
29. september 2009 - 10:05 Der er 2 kommentarer

Har en MAC adresse, hvordan finder jeg dens IP-adresse i mit netværk?

Jeg har fået en kortlæser sat op i virksomheden i sommerferien, har fået dens MAC adresse af leverandør...hvordan finder jeg kortlæserens IP-adresse på netværket?
Avatar billede mallesite Nybegynder
29. september 2009 - 10:44 #1
Hej

Nu ved jeg ikke lige hvor i dit setup at du har tilkoblet din kortlæser, men en mulighed er at den sidder i et DCHP netværk, som din "arbejds-PC" også sidder på.

Et bud kunne være at du kiggede i din ARP tabel.
1.1. Windows: Start -> Kør -> "cmd" -> OK
1.2. Skriv dernæst: "arp -a" <enter> uden "" og se om du kan se den søgte IP/MAC der.

Et andet kunne være denne (omstændig metode).
2.1. Windows: Start -> Kør -> "cmd" -> OK
2.2. Skriv dernæst: "netstat" <enter> uden "" og du får en liste af enheder som din PC "lytter" på.
2.3. Til sidst kan du så prøve at "søge" på de fundne IP-adresser i pkt. 2.2 ved at skrive "nbtstat -A {funden_ip-adresse}" <enter>, hvor du skifter {funden_ip-adresse} ud med eks. 192.168.1.1.
Hvis du er heldig kan du måske finde din IP :-).

Det er et skud, da jeg ikke selv umiddelbart har kigget finde nogle direkte måder til at lokalisere en IP ud fra en MAC.

Mvh. Martin
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. september 2009 - 13:47 #2
Den router som tildeler Ip adresse til omtalte mac adresse, ved det. Du kan gå i opsætningssiden på denne router, og under status eller lignende, kan du se DHCP listen, og i den kan du se sammenkædningen mellem mac og IP.
Hvir du nøjagtig finder denne liste, er forskellig fra router til router.