Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. september 2009 - 21:26 Der er 14 kommentarer

DVD-drev kan ikke findes

Hej derude
Jeg har et problem med at min PC pludselig ikke kan finde mit DVDdrev - Matshite DVD-RAM UJ 860H. I enhedshåndteringen står blot at enheden ikke kan starte (Kode10). Nogen forslag til hvordan jeg klarer den?
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2009 - 21:48 #1
Kan evt. være et defekt drev, men prøv:

1. Tjek kablerne til den, både i selve drevet og på bundkortet

2. . Klik på Start - Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til følgende mappe.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  -  Genstart Pc`en.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2009 - 21:49 #2
Prøv følgende. Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.

Sakset herfra: http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2009 - 21:50 #3
He he, det var vi enige om....  :-)
Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. september 2009 - 22:13 #4
Hej igen
Der står ikke noget om disse filters i den angivne sti. Og i øvrigt kan man høre at drevet under opstart bliver aktiveret, så forbindelserne må vel være i orden...?
Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. september 2009 - 22:16 #5
Prøver inde i enhedshåndtering at klikke på "kontrollere løsninger", hvorefter vista kom med vinduet "driversoftwaren kunne ikke indlæses"...
Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. september 2009 - 22:20 #6
Ca. samtidig med at det beskrevne problem med drevet opstår får jeg også problemer med at åbne outlook - der kommer en fejlmeddelelse der kort og godt siger at der opstod et probelem under opstart og programmet derfor ikke kan åbnes... nogen sammenhæng...?
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2009 - 07:47 #7
Om der skulle være en sammenhæng med Outlook ved jeg ikke, men tror ikke at drevet kan have indflydelse på det.

Men prøv at gå i enhedshåndtering og H-klik på dit DVD drev og vælg fjern. Fjern evt. lige alle USB enheder fra maskinen, især kortlæsere som kan være en medvirkende årsag til at DVD drevet evt. vil skifte drevbogstav under denne procedure.
Genstart pc`en og lad windows selv finde DVD drevet og installere det igen.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. oktober 2009 - 16:33 #8
Problemet eksisterer fortsat, selv om jeg har gjort alt ovenstående. Har idag forsøgt at bytte drev med en anden bærbar med det resultat at mit drev virker fint i den anden bærbare, hvorimod den andens drev IKKE dur i min maskine....
Hvad er der galt her?
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2009 - 19:46 #9
2 ting du kan prøve

Udfør følgende i bios:
Tryk på "Delete" eller "F2" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios.
Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Gå ind på din pc producents hjemmeside og download og installere chipset driveren.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. oktober 2009 - 21:03 #10
Hej Haverslev
Jeg har en HP 8510p, men når jeg går ind på HP's hjemmeside er der mulighed for at downloade 3 forskellige chipsetdrivere. Hvordan finder jeg ud af hvilken een jeg skal have?
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2009 - 21:12 #11
Prøv at hente Everest Home 2.20 - installere det og start det op
Klik på Motherboard, klik på chipset
http://www.filehippo.com/download_everest_home/

Jeg vil dog næsten tro, at det er enten:
Intel Chipset Installation Utility for ICH8
eller
Intel Chipset Installation Utility for ICH7
du skal hente.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. oktober 2009 - 21:25 #12
Ok. det ser ud til at være Intel ICH8. Skal denne driver installeres EFTER jeg har været inde i BIOS?
Avatar billede greenstreet Nybegynder
28. oktober 2009 - 23:17 #13
Intels ICH8 kan ikke installeres - systemet opfylder ikke mindstekravene til installationen.... Hvad sker der her...?
Avatar billede greenstreet Nybegynder
31. oktober 2009 - 10:19 #14
... er der nogen der har foorslag til hvordan jeg løser dette problem?