Avatar billede brison Nybegynder
28. september 2009 - 19:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indsætte dato vha. php i mysql

Har følgende fil: tilfoj.php

<html>
<head>
      <title>Opret varer</title>
</head>
<body>

<table border="1">
<tr>
<form action="tilfoj.php" method="POST">
<td>Vabe:</td><td><input type="text" name="vabe"><BR><BR></td>
</tr>
<tr>
<td>Udda:</td><td><input type="text" name="udda"><BR><BR></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><input type="submit" value="--OK--"></td>
</tr>
</table>

<?php

mysql_connect("xxxx", "xxxx", "xxxx") or die(mysql_error());
mysql_select_db("xxxx") or die(mysql_error());

$vabe = (isset($_REQUEST['vabe']) ? $_REQUEST['vabe'] : '');
$udda = (isset($_REQUEST['udda']) ? $_REQUEST['udda'] : '');

mysql_query("INSERT INTO testtabel (vare ,dato) VALUES ('$vabe', '$udda')") or die(mysql_error());

?>

</body>
</html>

Hvordan gør jeg så at jeg kan skrive datoformatet dd-mm-ÅÅÅÅ i min formular så det bliver indsat korrekt i mysql YYYY-mm-dd?

På forhånd tak.
Avatar billede coderdk Praktikant
28. september 2009 - 20:08 #1
list( $d, $m, $y ) = explode( "-", $_POST['din_dato'] );
$mysql_dato = "$y-$m-$d";

f.eks.
Avatar billede brison Nybegynder
28. september 2009 - 20:48 #2
Hvordan helt nøjagtigt skal det sættes ind i min kode?
Mit felt hvori jeg indtaster en dato i formularen, hedder udda.
Avatar billede coderdk Praktikant
28. september 2009 - 20:56 #3
I min kode, udskift din_dato med udda. Indsæt $mysql_dato i din SQL.
Avatar billede brison Nybegynder
28. september 2009 - 21:16 #4
Får bare følgende fejl:

Notice: Undefined index: udda in C:\Programmer\www\tilfoj.php on line 29

Notice: Undefined offset: 2 in C:\Programmer\www\tilfoj.php on line 29

Notice: Undefined offset: 1 in C:\Programmer\www\tilfoj.php on line 29
Column count doesn't match value count at row 1
Avatar billede coderdk Praktikant
28. september 2009 - 21:22 #5
Ja, hvis du ikke bruger POST, skal du udskifte  $_POST med $_GET eller blot $_REQUEST som du tidligere har brugt. Desuden lyder det som om din SQL er forkert ;P
Avatar billede showsource Seniormester
29. september 2009 - 08:40 #6
Brug gerne tre select's til dag, måned og år.

Ved post, brug checkdate() til at kontrollere for gyldig dato,
og derefter indsætte i din db.
http://dk.php.net/manual/en/function.checkdate.php

$datoref = $_POST["aar"]."-".$_POST["maaned"]."-".$_POST["dato"];

I stedet for tre select, så evt. tre text felter, som SKAL være et heltal.

if(false == (int)$_POST["aar"]) {
echo"fejl!";
exit;
}
Avatar billede brison Nybegynder
29. september 2009 - 19:12 #7
Hejsa...
Kan SQ ikke få det til at virke... hmm... men måske også bare mig der ikke fatter en skid ;o)

Vil i ikke være søde at sætte det ind i den kode jeg har øverst?

Kan man ikke bruge date('Y-m-d', strtotime()??

Men i så fald hvordan skal det indsættes?

Takker :o)
Avatar billede brison Nybegynder
01. oktober 2009 - 17:33 #8
Indsatte 3 inputbokse i min formular (datod, datom, datoy) og fandt så frem til denne løsning:

<?php

include("connect.php");

$vabe = (isset($_REQUEST['vabe'])  ? $_REQUEST['vabe'] : '');
$datod = (isset($_REQUEST['datod'])  ? $_REQUEST['datod'] : '');
$datom = (isset($_REQUEST['datom'])  ? $_REQUEST['datom'] : '');
$datoy = (isset($_REQUEST['datoy'])  ? $_REQUEST['datoy'] : '');

mysql_query("INSERT INTO tabel (felt1, felt2) VALUES ('$vabe', '$datoy-$datom-$datod')") or die(mysql_error());

header("Location:$_SERVER[HTTP_REFERER]");

?>