Avatar billede danm Nybegynder
26. september 2009 - 01:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tables eller div ????

Jeg har hørt fra andre at man skal bruge div fremfor tables af en eller anden grund.
Jeg har  ikke kunnet finde ud af hvorfor, og i det hele taget har tables jo virket så længe, og virker stadig perfekt for mig.
Jeg synes også folk siger at man skal sætte mange ting op i css i stedet for HTML.

Er der nogen kan kaste lys på hvorfor alt dette skulle være bedre, og hvorfor jeg ikke skulle fortsætte med at lave mine hjemmesider opbygget i tabeller?
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2009 - 14:16 #1
<ole>

Der cirkulerer adskillige forvrøvlede myter om tabeller. Nogle har rod i virkeligheden - andre er det rene og skære vrøvl  =)

Tabellen - med alle dens 9 tilhørende underelementer - er et ret komplekst element, som kræver forholdsvis mange ressourcer at rendere. Derfor er det vigtigt, at man primært bruger tabeller til det, de er beregnet til: Opstilling af tabulære data.

Det betyder, du roligt kan bruge tabeller, når du skal opstille/vise data, som naturligt opstilles i 'synkrone' søjler og rækker.

Til almindelige layoutopgaver bør du derimod bruge andre elementer - herunder (men ikke kun) div.

I det hele taget handler det bare om, at bruge elementer til det, de er beregnet til - ligesom man bør bruge en hammer til at slå søm i med ... ikke en svensknøgle  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede nissen2630 Novice
26. september 2009 - 14:59 #2
Som jeg forstår forskellen er tabeller mere strikse i hvordan man nu kan opdele dem i forhold til div's som er ret frie hvad placering og indhold angår.

Bruger selv <DIV> når jeg kan slippe afsted med det og det er stort set altid.

Bruger tabeller når det feks er resultater på søgninger og andre tabel egnede data der skal vises som man feks ikke skal gøre noget ved.

CSS kan anbefales til systemer der køre på mange sider da det gør det let at rette tingene globalt.
Bruger id="cssstylename" ved enkelte objekter og class="cssstylename" ved globale objekter.

Men hvem siger at alt det jeg gør er det rigtige...Tror meget det er en smagssag.
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2009 - 15:08 #3
"Tror meget det er en smagssag" >> Ja, det er en smagssag på samme måde som det at køre i højre eller venstre side af vejen. Dét er kun en smagssag for de, som ikke kender færdselsloven.

For den, der læser og kender retningslinjerne for kodning til WWW, er der tale om ret veldefinerede regler ... altså det diamentralt modsatte af 'en smagssag'.

Problemet er for mig at se, at der er så få, der gider sætte sig ind i reglerne - set i forhold til antallet af de, der gerne stiller op med meninger om samme  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2009 - 15:11 #4
CSS har i øvrigt intet at gøre med forskelene mellem tabeller og f.eks. div. CSS er et selvstændigt sprog, som kan bruges på alle renderbare HTML elementer - herunder tabeller og div.
Avatar billede nissen2630 Novice
26. september 2009 - 15:30 #5
Giver dig ret i at man skal følge de regler der nu er.

Det var naturligvis total forkert at jeg også brugte objekter i mine programmer før de blev opfundet.

Det er da helt korrekt at man absolut skal falde uden for de regler der nu en gang er inden for ALLE typer programmering.

Det er og blive den eneste måde at der fremkommer nye og anderledes ting frem.

Gad vide hvor langt vi var nået hvis Intel,Amd og andre fabrikanter holdt sig til det gamle. Holdningen om at "Sådan har det altid været" er ret svær at forholde sig til når man sidder og udvikler. Det være sig det ene eller det andet.
Avatar billede nissen2630 Novice
26. september 2009 - 15:33 #6
Ups...Svarede på det med CSS da det var en del af spørgsmålet.

Citat : Jeg synes også folk siger at man skal sætte mange ting op i css i stedet for HTML.
Avatar billede olebole Juniormester
26. september 2009 - 23:14 #7
Jeg kan ikke se sammenhængen mellem tråden her og din kommentar #5.

Tråden handler om at skrive hensigtsmæssig kode, som performer så effektivt som muligt. Det er jo netop derfor, man bør begrænse brugen af tabeller så meget som muligt. Det har ikke en tøddel med smagsløg eller planeternes stilling at gøre. Det er iskolde, objektivt målbare facts  =)

Udvikling af WWW og dets teknologier er en helt anden diskussion. Den kan vi sagtens tage, men det bør nok være i en tråd, der handler om emnet  ;o)
Avatar billede danm Nybegynder
27. september 2009 - 18:58 #8
Men hvad er fordelen ved div?

Jeg er glad for at arbejde i tabeller, synes tingene er lette at sætte op. Men bruger det flere ressourcer end hvis jeg anvendte div, og placerede dem som jeg ellers ville lave mine søjler og rækker?

For eksempel denne side, experten.dk.
Her er alt lavet i div. Hvert svar består for eksempel af 4 -5 divs. Her ville jeg eksempelvis have lavet en tabel med 4 rækker i stedet. Disse ville jeg så placere inde i en større tabel, hvor der var en række foroven til banneret, en række delt op i to søjler til svar og den anden til links, og så en række til bunden.
Er dette en helt "tåbelig" måde at gøre det på?
Avatar billede nissen2630 Novice
27. september 2009 - 19:30 #9
Hvis du ser på "Seneste spørgsmål - alle kategorier" er den lavet med tabeller som også er det rette element til den opgave.
Den viser ens data i alle felter.

Den er også pakket pænt ind i DIV'er for at kunne holde styr på den liste
Avatar billede danm Nybegynder
01. oktober 2009 - 23:05 #10
Jeg er stadig i tvivl om fordelen ved div fremfor tabeller, men tabeller virker fint for mig, så måske jeg bare skal holde mig til det der virker fint til mit behov.

Men smid endelig nogle svar, så vi kan få lukket
Avatar billede nissen2630 Novice
02. oktober 2009 - 08:03 #11
Ville nu nok bruger en kombination af begge.
Avatar billede faerch Nybegynder
04. oktober 2009 - 12:58 #12
Jeg har haft lidt samme spørgsmål som dig angående tabeller vs. div.
Og er kommet frem til den konklusion at det er mere overskueligt at lave layout med div. Du får hurtig mange niveauer med tabeller, dem undgår du ved divs...

www.bbr.dk har et udemærket simpelt eksempel på hvordan det kan gøres. (Prøv med IE8 og tryk F12).

....
Argumentet for at benytte css er at holde layout og indhold adskildt.