Avatar billede Slawomir Seniormester
24. september 2009 - 19:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hjælp til udregning

Hej

jeg er gået i stå og vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig, det drejer sig om dette:

jeg har en bil med en tanken der indeholder 67 liter benzin og på en helt tank kan den køre 40 omgange på en helt tank, denne bil skal køre et løb på 150 omgange. nu må I rette mig hvis jeg tager fejl, men

tanken 67 liter / 40 omgange pr tank = 1,675 liter pr omgang
i et løb på 150 omgange vil den bruge = 251,25 liter
150 omgange x 1,675 liter pr omgang = 251,25 liter i forbrug

hvis jeg divider bilen forbrug som er 251,25 liter med det antal liter der kan være i tanken dvs 67 liter får jeg 3,75

dvs at bilen skal i pit 4 gange

det som jeg ikke kan finde ud af det er at når jeg har det antal pitstops ved jeg ikke hvordan jeg skal regne ud hvor mange liter der skal tankes for at bilen kan komme i mål.

det jeg tænker på det er at jeg meget gerne få det til at stå på denne måde:
antal pitstops, 3,75 = 67  67  67  XX

man det ville være fint med måden man kan gør det på

Håber at I kan hjælpe
Avatar billede matfri Nybegynder
24. september 2009 - 20:12 #1
Er ikke helt med på hvad du spørger om?  Er det fordi du ikke ved om den skal have den sidste tankning med for at kunne komme i mål, dvs. køre 150 omgange?
Avatar billede joeblack Nybegynder
24. september 2009 - 20:19 #2
Du kan køre 120 omgange på de første 3 omgange (3x40). Så mangler du benzin til de sidste 30 omgange (150-120).
Til det skal du bruge 30x1,675 liter benzin = 50,25 liter.

OK ?
Avatar billede excelent Ekspert
24. september 2009 - 20:23 #3
1 stent 40 km = 67 litter
2 stent 40 km = 67 litter
3 stent 40 km = 67 litter
4 stent 30 km = (67/40*30) = 50,25 litter
Avatar billede Slawomir Seniormester
24. september 2009 - 20:55 #4
matfri jeg ved at når jeg får et resultat der lyder 3,75 betyder det at bilen skal i pit og tanke helt op 3 gange den sidste gang er 0,75 og det betyder selvfølgeligt at bilen ikke skal tanke helt op for at komme i mål.
jeg ved at man kan gøre det således også 3x40 0,75x67 så får man det samme resultat

Jeg vil derfor høre om der findes en måde at sætte det ind i excel
som jeg skrev :
antal pitstops, 3,75 = 67  67  67  XX
og det samme med hvis bilen ikke skal køre så langt kommer det til at se således ud 1,21 = 67  XX
Avatar billede Slawomir Seniormester
24. september 2009 - 20:58 #5
dvs at 67 er det der kommer før komma og XX er det der kommer efter komma
Avatar billede Slawomir Seniormester
24. september 2009 - 21:53 #6
joe jeg vil tillade mig at afvise dit svar i håb om at der måske nogen som har en løsning på det
Avatar billede jkrons Professor
25. september 2009 - 17:49 #7
Du klan ikek opbygge den ønskede skrive måde på nogen nem måde. Hvis du både skal kunne køre længere og kortere end 150 km vil det blev en uhyre omstændelig og lang formel. Jeg ville nok vælge at bruge flere celler og beregne hvert stint i en celle for sig.
Avatar billede jkrons Professor
25. september 2009 - 17:54 #8
Skriv fx i A1 3,75
I B1 skriver du '=
I C2, D2, E2, F2 osv. skriver du 1,2,3,4, osv.

I C1 indsætter du denne formel:

=HVIS(C2-1>$A$1;"";67/40*HVIS(C2<$A$1;1;(C2-1-$A$1)*-1)*40)

Den kan du så kopiere henad.
Avatar billede excelent Ekspert
25. september 2009 - 20:14 #9
Avatar billede Slawomir Seniormester
26. september 2009 - 18:45 #10
jkrons jeg viste ikke at det kunne lade sig at gør og jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal sige... wow tak skal du have
er der et sted jeg kan lære mere om sådan nogen formler ?
Avatar billede Slawomir Seniormester
26. september 2009 - 18:46 #11
og læg venligst et svar
Avatar billede Slawomir Seniormester
26. september 2009 - 23:46 #12
hej igen
Jeg får resultatet i I9 J9 K9 L9 M9 er det muligt at vise tallet der er større end 0 og mindre end I9 i feltet J3 ?
Avatar billede jkrons Professor
27. september 2009 - 12:12 #13
Jeg kender ikke et sted, hvor man kan lære om kornkretre formler. Det handler meget om at lære nogle hedlt grundlæggende tingv - og så prøve sig frem.

Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med dit sidste spørgsmål, så kan du ikke prøve at uddybe?
Avatar billede fknappmann Nybegynder
13. juni 2010 - 19:57 #14
Her er nogle linier du kan bruge. Du kan ændre din profil på bilen, ved TL,OPT og OI.
Jeg har skrevet hvordan du regner de enkelte trin ud.
Desværre kan jeg ikke sende regnearket i dette.

LPO - Liter pr. omgang:    LPO=TL*OPT:    1,675

TL - Tank L.:    Indtast:    67

OPT - Omgange pr. tank:    Indtast:    40

OSP - Omgang efter sidste pit:    OSP=(OI-(OPT*PRO):    30

OI - Omgange ialt:    Indtast:    150

AP - Antal pit:    AP=OI/OPT:    3,75

PRO - Pit stop rundet op:    PRO=ROUNDDOWN(AP;0):    3,00

LSO - Liter til sidste omgang:    LSO=LPO*OSP:    50,25