Avatar billede repox Seniormester
24. september 2009 - 11:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

exim4 opsætning i lokalt netværk

Jeg har forsøgt at sætte en server op til at agere udviklingsserver. Den har en lokal ip-adresse, men kan tilgås udefra gennem vores firewall.

I den forbindelse har jeg bare brugt exim4 som fulgte med debian opsætningen.

Et PHP script forsøger at sende mails ud:

<?php
  var_dump(mail("mail@example.org", "Test", "Test"));
?>

Scriptet returner bool(true) og jeg vil mene at jeg kan antage at PHP opsætningen ikke er problemet.

Jeg tilgår derfor /var/log/exim4/mainlog og finder linier som ser således ud: http://pastebin.com/m28383ed0

Jeg er ikke i stand til at løse problemet ud fra loggen. Google har heller ikke bragt mig længere end at finde nogle 'standard setups' som ikke har virket.

Er der nogen som kan guide mig igennem at få det til at virke? Eventuelt forklare mig hvorfor det ikke virker?
Jeg er 'novice' i denne verden, så bær over med mig.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. september 2009 - 11:52 #1
Tror dit problem ligger i din DNS opsætning et sted.
Den brokker sig bl.a. over non-existing mx-records ? Har du oprettet sådan nogen, hvis ikke så gør det først.

Har du et FQDN, som er tilegnet en IP ? Den brokker sig nemlig over at EHLO svarer udyldigt ? Men kan også være et andet problem.

Bemærk at der kan gå lidt tid før at DNS ændringer træder igennem.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. september 2009 - 11:53 #2
Et FQDN kunne f.eks være mail.minhost.dk
Avatar billede repox Seniormester
25. september 2009 - 12:13 #3
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvad du mener.

Til info har jeg - for sjov skyld og narrestreger - lige netop forsøgt at sende til en gmail konto og der kommer min mail fint frem (mærkeligt nok) men alle andre domæner jeg har prøvet fejler.

Hvis vi nu antager at DNS'en er problemet, og fokuserer på det med non-existing mx-records - hvad er det så jeg skal kigge efter? Vi benytter en intern DNS (for at undgå at alle brugere af huset skal ud, bare for at komme ind igen når vi arbejder internt).

Jeg ved ikke om opsætningen har skabt problemer for mig med FQDN - serveren ligger på et subdomæne, men som har en IP tilegnet så den kan tilgås udefra.
Avatar billede repox Seniormester
25. september 2009 - 19:21 #4
Jeg har opgivet at få exim til at virke.
efter at have installeret postfix havde jeg kun en linie i main.cf der skulle rettes til og nu virker det som det skal.