Avatar billede Michael_jakobsen84 Nybegynder
24. september 2009 - 09:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Indsætte dollartegn i allerede oprettede formler

Hej

Jeg har 2 kolonner der ser går fra B6 til B245 og E6 til E245.
I øjeblikket er formlen i E6 bare: =B6.
Denne er så trukket ned.
Men hvordan får jeg låst den HELE vejen ned, uden at manuelt sætte dollartegn i hver eneste celle?
Avatar billede jmleth Nybegynder
24. september 2009 - 10:13 #1
Du indsætter dollartegnet i den øverste celle. Derefter laver du en copy  fra denne celle, selekterer resten af søjlen og laver derefter en paste.
Avatar billede Michael_jakobsen84 Nybegynder
24. september 2009 - 10:23 #2
Jeg prøver lige en anden formulering.

Hvis jeg gør som du siger, da er alle celler i søjlen: =$B$6

Det jeg ønsker er at den blot skal låse cellerne parvis hele vejen ned, så eksempelvis E189 kommer til at hedde: =$B$189
Avatar billede igoogle Forsker
24. september 2009 - 10:47 #3
ikke en løsning, men en hjælp hvis der ikke kommer en.. F4 i celle referencen skifter mellem $ placering.. total lock, row lock, colum lock.. vil gøre det lidt nemmere hvis du skal lave det manuelt..
Avatar billede tjacob Juniormester
24. september 2009 - 11:43 #4
Hvis ikke du finder andre løsninger kan det jo altid laves med en makro:

Sub FyldUd()

    Dim i As Long
    For i = 6 To 245
        Cells(i, 5).FormulaR1C1 = "=R" & CStr(i) & "C2"
    Next i

End Sub

Sig til hvis du skal have hjælp med makroen.......
Avatar billede tjacob Juniormester
24. september 2009 - 11:51 #5
FormulaR1C1 er bare gammel vane. Linien kan også være:
Cells(i, 5).Formula = "=$B$" & CStr(i)
Avatar billede Michael_jakobsen84 Nybegynder
24. september 2009 - 13:15 #6
Det virker ihvertfald tjacob. Bare sådan af ren nysgerrighed, kan man så også gøre det hvis det er midt i en formel man ønsker cellerne "låst" hele vejen ned?
Har aldrig rigtigt anvendt makro.

Du har ihvertfald fortjent de 30 point, så smid et svar, så får du dem:)
Avatar billede tjacob Juniormester
24. september 2009 - 13:46 #7
Ja, det kan du sagtens. Det er blot et spørgsmål om at formulere den rigtigt.
Avatar billede Michael_jakobsen84 Nybegynder
24. september 2009 - 13:53 #8
Så har jeg da ihvertfald et punkt at lære på de lange vinteraftener.
Tak for hjælpen.
Avatar billede tjacob Juniormester
24. september 2009 - 13:57 #9
Med hensyn til "lås" midt i en formel: Det er jo netop det $ er beregnet til. Hvis du f.eks. i celle D1 har:

= A1 + $B$1 + C1

og så 'trækker' denne formel nedad, så vil A og C få nye rækkenumre, mens B1 vil vedblive at være B1.
Avatar billede Michael_jakobsen84 Nybegynder
24. september 2009 - 14:05 #10
Bestemt, men det jeg lige havde i tankerne var en formel der i celle e7 hedder:
=SUM.HVIS('Solgte tromler'!$A$2:$A$109;Resultatark!B7;'Solgte tromler'!$C$2:$C$109)

Hvor det er så ville være samme princip som mit indledende spørgsmål med at låse hele vejen ned i par. Men det er en helt anden snak.