Avatar billede morticuz Nybegynder
24. september 2009 - 09:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

C# og .NET på Mac uden Virtual Studio?!

Hej alle.

Jeg sidder på Mac, og har altid kunne kode alm. ASP vha Coda programmet, så man bare koder direkte på serveren online (dvs men gemmer direkte på sin webserver).

Men nu har jeg bestemt at jeg snart vil til at skifte til .NET, men så er mit spørgsmål. Kan man kode .NET og specielt C# direkte på en webserver uden at skulle bruge Virtual Studio? Vil der være nogle begrænsninger ved det og såfald hvilke? :)

Jeg har også Parallels Desktop installeret på min Mac, men vil så nødig bruge den løsning da alt bare kører så langsomt ved at ha to OS'er kørende. Desuden så kan jeg ikke finde ud af få lavet { og } tegnene i Windows. Kan ikke helt huske hvor de ligger, men mener jeg har prøvet det som det burde være, og jeg tror ikke det kan lade sig gøre med de instillinger jeg har lige nu.

Så hvis Windows og Virtual Studio er den eneste udvej, er der så nogle der kender et program til Win hvor man kan sige at hvis man trækker ALT + SHIFT + 8 så laver den tegnet { (Genvejen på Mac, og så skal jeg ikke lave skiftet :) )

På forhånd tak :)

/Peter
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 09:56 #1
Hej.

Har du kigget på monodevelop? Jeg er ikke sikker, men mener at du kan køre den på MAC.

Men på den anden side, du kan bruge hvilken som helst editor til at kode c# (.net). Og så bruge mono til at compile din kode.
Avatar billede morticuz Nybegynder
24. september 2009 - 10:09 #2
Ja okay. Det var nemlig det jeg mente... Altså at man skulle compile koden, og det er simpelthen nødvendigt?! :) Har ikke kigget så meget på C#, mest syntaxen (da den minder utrolig meget om Actionscript og Javascript som jeg er vant til), men ikke så meget hvordan man får det til at virke.

Men man skal simpelthen compile det hver gang?! :) Prøver at kigge på det der monodevelop :)
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 10:17 #3
Jo. Man compiler det. Eller rettere - hvis du 'bare' laver websider, så compiler din webserver det. Så i teorien (og nok kun i teorien), så vil du faktisk kunne sidde i din editor og skrive asp.net sider (aspx-sider), lægge dem på serveren og tilgå dem via din browser. Så vil serveren stå for at compile siden for dig.

Men som sagt er det i teorien. Andet end simple sider vil være for besværligt.
Avatar billede morticuz Nybegynder
24. september 2009 - 11:02 #4
Jamen det virker jo som det skal :)

Den laver endda en webserver på macen som du kan compile til og det hele. Anede jeg ikke kunne lade sig gøre :)

Du smider bare et svar, så du kan få point.

Kan så dog ikke få de projekter jeg laver i programmet til at virke på min webserver, men det har nok noget med nogle indstillinger at gøre :)

Mange tak for hjælpen
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 11:41 #5
alt i orden :) Husk du skal have installeret .NET eller Apache/mono på din webserver.
Avatar billede morticuz Nybegynder
24. september 2009 - 11:50 #6
Okay, men det kan også lade sig gøre med alm .NET installeret på en server ikke? :) De fejl jeg får er noget med de instillinger jeg har i Web.config tror jeg, så det er jo installeret i hvert fald.