Avatar billede xcover Nybegynder
23. september 2009 - 21:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Div side om side

Hejsa,

Jeg har brug for at have 30-90 div ved siden af hinanden, alle med en brede på ca 80px.
Lige pt prøver jeg med float:left; dog uden held, for så snart siden (vinduet) ikke er breder så hopper de automatisk på næste linie.

Jeg ville gerne tvinge dem på samme linie, således at der kommer en lodret scroll på siden.

Har i nogle gode ideer ?
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
23. september 2009 - 22:01 #1
Du mener vel vandret scroll på siden ?
Prøv at ligge dem ind i en div med min-width: "brede"px
Avatar billede xcover Nybegynder
23. september 2009 - 22:09 #2
Ja vandret scroll selvfølgelig :)
Jeg kunne selvfølgelige smide en div rundt om som er 2000px bred, men problemmet er at bredden er dynamisk. Nogle gange skal den være 10000px og andre gange kun 1500px osv...

Så jeg kan ikke angive nogle brede da den er ukendt...

Eneste løsning jeg kan få til at virke er tables, dem ville jeg helst bare undgå :)
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:26 #3
Lav en div med
overflow-x: scroll;
og læg det hele i den.
Så bliver det muligt at scrolle i div'erne.
Avatar billede xcover Nybegynder
23. september 2009 - 22:31 #4
kimsey0 ->
Lyder som en god ide, men hos mig rykker mine div stadig linie desværre, gør jeg det forkert ?

<div style="overflow-x: scroll;border-width: 2px; border-style: solid; border-color: red;">

<div style='float:left;border-style:solid;border-width:1px;background-color:#FFFFFF;width:800px;height:45;overflow:hidden;'>Hvid Dag<br/>01-09-2009</div>

</div>
Avatar billede Cyrilion Nybegynder
24. september 2009 - 09:05 #5
overflow-x træder først i kraft når elementet ikke kan udvide sig mere.

Det burde virke hvis du afgrænser højden på den udvendige div.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 09:14 #6
I stedet for at bruge lang tid på at forklare det herinde har jeg lavet et lille eksempel med kommentarer i koden.
http://jacobbundgaard.dk/misc/eksperten/ScroolDiv.html
Håber det kan bruges :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 10:19 #7
Ja, Cyrillion var lige et par minutter hurtigere til at trykke på Opret knappen, men det er egentligt det samme vi prøver at illustrere.
Avatar billede Cyrilion Nybegynder
24. september 2009 - 11:01 #8
Men dit svar er langt mere udførligt en de par linjer, jeg fik fyret af ;)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2009 - 14:03 #9
Klar til at lukke?
Avatar billede xcover Nybegynder
27. september 2009 - 17:00 #10
Hey, tusind takker til jer begge :)
Det var dejlig med en løsning. Jeg har blot været lidt væk fra computeren, så beklager mit sene svar.

Men jeg vil afprøve det i løbet af aftenen. :)

Tusind takker.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2009 - 22:01 #11
Jamen, selv tak.
Og lad os gerne høre om det virker.
Avatar billede xcover Nybegynder
27. september 2009 - 22:09 #12
Det er netop testet, og det virker SUPER :)
Jeg er ved at bygge en kalender nemlig, så vandret scroll er et must.

Nu sidder jeg blot og kæmper med en ny udfordring, som jeg nok også snart opretter et spørgsmål om.

I toppen af kalenderen har jeg brug for en DIV som indeholder dato´er, de skal KUN scroll med ved vandret scroll. Så hvis man scroller lodret skal dato bjælken altså blive stående.

På samme måde skal jeg også have en DIV i venstre side af skærmen som indeholder navne, denne DIV skal scrolle med ved lodret scroll men blive stående ved vandret scroll :)

Det er meget svært at forklare, men jeg har lavet en løsning med noget javascript og frames som faktisk virker, dog hader jeg at bruge frames, og vil derfor meget gerne have lavet en DIV løsning til dette også :)

Men endnu engang tusind takker :)
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 12:45 #13
Ingen grund til at oprette et nyt spørgsmål, svaret kommer her:

position: fixed;
left: 0px;
top: 0px;

Sætter elementet i øverste venstre hjørne og holder det der ved scrooling.