23. september 2009 - 12:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Macroknap som skjuler/viser specifierede kolonner og tekst

Hej Eksperter :)

Jeg vil, med en knap, kunne vise/skjule kolonner, samt tekst.

Kolonnerne er: B:, C:, E:, F:, H:, J:, K:, N:, O:, P:, og Q:
Teksten er i området: L2:N8

Knappen skal hhv. skjule og vise definerede kolonner/tekst ved tryk.

Jeg kender intet til vba, og har forsøgt mig med de allerede oprettede spørgsmål herinde, samt diverse excel-howto sider via google, men ligelidt hjælper det.

Er her nogen som kan/vil strikke en vba kode sammen til mig?

På forhånd tak for jeres tid og svar :)
Avatar billede supertekst Ekspert
23. september 2009 - 13:23 #1
Ja - det skulle nok kunne lade sig gøre - men opgaven skal lige præciseres:

- I VBA kan der opbyggesen Userform (dialogboks). I denne kunne der i en liste, vælges den eller de kolonner, der skulle vises/skjules.

- Teksterne: Er det hele området under eet, der skal vises/skjules - eller er det de enkelte celler i området?
23. september 2009 - 13:38 #2
Kolonnerne er predefineret, hvorfor der ikke skal være en liste, men blot en knap.

Teksten skal vel blot farves samme farve som baggrunden - Det er ligegyldigt om teksten i og for sig stadig er der, da arket skal printes/pdf'es. Da vil man ikke kunne se teksten hvis denne er samme farve som baggrunden.
Avatar billede supertekst Ekspert
23. september 2009 - 14:16 #3
Koden indlægges på det relevante Ark.
Opfret en knap - og forbind med makroens navn: VisSkjul

Dim kListe As Variant
Const området = "L2:N8"
Public Sub visSkjul()
    kListe = Array("B", "C", "E", "F", "H", "J", "K", "N", "O", "P", "Q")

    Application.ScreenUpdating = False

    For k = 0 To UBound(kListe)
        With ActiveSheet
            kol = kListe(k)

            .Columns(kListe(k)).Select
            If Selection.EntireColumn.Hidden = True Then
                Selection.EntireColumn.Hidden = False
                Range(området).Font.ColorIndex = 0
            Else
                Selection.EntireColumn.Hidden = True
                Range(området).Font.ColorIndex = 2
            End If
        End With
    Next k

    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
23. september 2009 - 16:07 #4
Det virker :)

Send svar.
Avatar billede supertekst Ekspert
23. september 2009 - 17:09 #5
Fint - der ligger allerede svar på indlæg #3