Avatar billede neverknow Nybegynder
22. september 2009 - 10:18 Der er 10 kommentarer

includes giver problemer når classer kaldes var forskellige dir's

Hej Eksperter,

Jeg har et problem som måske er ganske simpelt at løse, men håber i vil hjælpe!

Har et projekt der er bygget sådan her op:

/var/www/sitemappe/
- index.php
- functions
  - regnefunktion.php
- lib
  - regne.class.php
  - db.class.php
- config
  - db.cfg.php
osv...

lib indeholder alle mine classes og functions indeholder de sider som index.php inkludere alt efter hvilket menu punkt/funktion man vælger.

I index.php gør jeg sådan her:

include_once('functions/regnefunktion.php');

i regnefunktion.php gør jeg sådan her:

include_once('lib/regne.class.php');

og det virker sådan set også fint MED MINDRE! At man fx vil kalde regnefunktion.php direkte. Se så vil den korrekte sti jo ændre sig til ../lib/regne.class.php.

Det er kernen i mit problem!

Jeg kan så løse det ved at finde den absolutte path til filen i stedet, men det giver så problemer når man vil flytte sit projekt.

include_once($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/sitemappe/'.'lib/regne.class.php');

Hvis man gør sådan her så skal sitemappe jo ændres i koden hvis placeringen på projektet ændres og det er ikke ønskværdigt!

Håber nogen kan give et par fif.
Avatar billede repox Seniormester
22. september 2009 - 10:38 #1
Jeg har gjort det at jeg har lavet en overordnet configurationsfil som konsekvent inkluderes som det første i alle filer.

Min struktur kunne se således ud:
[code]
/www/
    + model
    + view
    + control
    + includes
      | - config.inc.php
      | - strings.inc.php
    | - index.php
[/code]

I min config.inc.php har jeg så en linie der ser således ud:

define("D_DIR", str_replace("/includes", "", dirname(__FILE__)));

Så ved jeg at konstanten D_DIR altid vil indeholde min www-rod.

Så ville jeg nemt kunne inkludere en fil fra roden, uanset hvor jeg er og uanset hvor jeg flytter min kode hen:

  include(D_DIR."/functions/regnefunktion.php");

Det var bare et forslag.
Avatar billede neverknow Nybegynder
22. september 2009 - 16:11 #2
Det er en fin idé. Men har du så en config.inc.php i hver eneste af dine undermapper? For det er jo ligepræcis problemet at jeg gerne vil inkludere filer fra min config mappe, i en anden under mappe.

Hvis jeg eksekvere index.php fra roden fint nok så stien altid lige til, men hvis jeg direkte eksekvere en include fra index.php som ligger i en anden mappe, ja så der problemer.

Så skal man ligge en path.cfg.php i hver eneste mappe og inkludere den i alle filer hvor man så i functions beder den om at strippe /functions eller i lib stripper man /lib osv.

??
Avatar billede repox Seniormester
23. september 2009 - 00:26 #3
Nej, config.inc.php er - som nævnt i mit første indlæg - overordnet.
Det er en fil jeg kun inkluderer een gang.

Du overkomplicerer en relativt simpel ting.

Idet konstanten D_DIR altid vil referere til roden, vil din fornemmeste opgave altid være at sørge for at din config.inc.php bliver inkluderet i alle filer.

Måden jeg gør det på er at jeg har en fil i min webrod kaldet cCore.php:

<?php
    require_once("includes/config.inc.php");
    require_once("includes/strings.inc.php");
    require_once("model/cFactory.obj.php");
    require_once("model/cLogger.obj.php");

    class cCore
    {

        private static $factory = null;

        public static function getResource( $resource )
        {
            if(!isset(self::$factory))
                self::$factory = new cFactory;

            return self::$factory->create( $resource );

        }

?>

Hvis du lægger mærke til det, inkluderer jeg en fil (model/cFactory.obj.php) hvis fineste opgave er at give mig de klasser jeg beder om.

Beder jeg f.eks. om mit MySQL abstraktionslag, vil cFactory kigge efter objekter i D_DIR"./model"

Alle dine tanker om path.cfg.php og strippe stier og så videre er helt hen i vejret.
Avatar billede showsource Seniormester
23. september 2009 - 08:31 #4
Hvis du er på en apache og kan bruge .htaccess, kan du bruge:

php_admin_value include_path /harddisk-sti/til/dir/med/include-filer

i en .htaccess

Og så blot bruge include() når du skal.
Avatar billede repox Seniormester
23. september 2009 - 08:40 #5
#4
Men hvorfor? Så er du alligevel ude i at noget konsekvent skal tilrettes (her er det så bare .htaccess).
Avatar billede showsource Seniormester
23. september 2009 - 09:11 #6
Hvad der står i en .htaccess som ligger i rod af domain, vil også gælde for andre underdirs.

Hvis du kan bruge .htaccess, kan du jo også include en php file ved hver request til en php fil

php_value auto_prepend_file /harddisk-sti/til/dir/med/main_include.php
Avatar billede repox Seniormester
23. september 2009 - 10:09 #7
#6

Det ændrer ikke på det faktum at .htaccess skal tilpasses når du vil flytte/kopiere projektet over på en anden server?
Avatar billede showsource Seniormester
24. september 2009 - 08:03 #8
Det har du ret i, men personligt bruger jeg altid et dir udenfor "webscope" til include filer.
Avatar billede neverknow Nybegynder
26. september 2009 - 23:24 #9
Tror ikke helt du er med på mit problem, men har fundet en måde at gøre det på som virker i mit lille projekt.

Sætter bare en variable i hver fil så filen ved hvor den selv er henne af på serveren.

Det med at includere en config fil i hver fil er ikke en løsning. Hele problemet er jo netop, at jeg har en include som både kan kaldes via index.php men også direkte via functions/function.php. Kan være det bare er mig der slamkoder, men det virker og giver mening.

Smid et svar så kan jeg give nogen point.

Eksempel lib/regne.class.php:

$doc_root = str_replace("/lib", "", dirname(__FILE__));
include_once($doc_root."/lib/db.class.php");

eller functions/regnemaskine.php:

$doc_root = str_replace("/functions", "", dirname(__FILE__));
include_once($doc_root."/lib/regne.class.php");

Så virker det uanset om jeg kalder filen direkte eller inkludere den i en anden fil.
Avatar billede neverknow Nybegynder
26. september 2009 - 23:42 #10
Mit problem er:

/www/sitedir/
    + config
      | - db.cfg.php
    + functions
      | - regnemaskine.php
    + lib
      | - regne.class.php
    | - index.php

Index.php includere regnemaskine.php som igen kalder classen regne.class.php. Fint det virker da jeg kalder det hele fra roden vil stien til alt altid være den direkte sti. Fx her:

index.php:

include_once('functions/regnemaskine.php');

regnemaskine.php:

include_once('lib/regne.class.php');

Ovenstående virker fint, men i det øjeblik jeg vælge at eksekvere regnemaskine.php direkte så er der ballade. Så vil den rigtige sti til regne.class.php være '../lib/regne.class.php'.

Kan godt være det bare mig der vil noget der ikke er best practice.