Avatar billede lejla Nybegynder
12. juli 2001 - 23:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp - NyhedsArkiv

Jeg er ved at lave et nyheds system, men den laver fejl.. for mig at se skulle det være rigtigt nok..

maanede = request(\"maanede\")
if maanede <> \"\" then
    Set rstemp = Server.CreateObject(\"ADODB.RecordSet\")
    SQL = \"SELECT * FROM [Nyheder] WHERE dato=\"& month(maanede)
    rstemp.Open SQL, conntemp, 1
        Select Case maanede
      case 1 maaned=\" januar \" : case 2 maaned=\" februar \" : case 3 maaned=\" marts \" : case 4 maaned=\" april \"
      case 5 maaned=\" maj \" : case 6 maaned=\" juni \" : case 7 maaned=\" juli \" : case 8 maaned=\" august \"
      case 9 maaned=\" september \" : case 10 maaned=\" oktober \" : case 11 maaned=\" november\" : case 12 maaned=\" december \"
        End Select

  if rstemp.EOF or rstemp.BOF then
      response.write \"<br><font face=verdana size=1><center>Der er ingen nyheder i \"& maaned &\" månede.</center></font>\"
  else
    do while not (rstemp.eof or rstemp.bof)
Fundet nogle.. (jeg laver selv det her senere)
    rstemp.movenext
    Loop
    response.write \"</table><br>\"
  end if

response.write \"<br><center><a href=\"\"java script:history.back(1)\"\">Tilbage</center></a>\"
else
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=1\"\">Januar</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=2\"\">Februar</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=3\"\">Marts</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=4\"\">April</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=5\"\">Maj</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=6\"\">Juni</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=7\"\">Juli</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=8\"\">August</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=9\"\">Septemper</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=10\"\">Oktober</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=11\"\">November</a><br>\"
Response.write \"<a href=\"\"index.asp?mode=arkiv&maanede=12\"\">December</a>\"

end if

jeg håber i kan finde rundt i det.. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. juli 2001 - 23:55 #1
Hvilken fejl?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. juli 2001 - 23:57 #2
Du kan jo ikke bare skrive
Fundet nogle.. (jeg laver selv det her senere)
som ASP-kode - men det gør du måske heller ikke :)
Avatar billede lejla Nybegynder
12. juli 2001 - 23:57 #3
den skriver bare at der ikke er nogen nyheder..

jeg er temlig sikker på at fejlen ligger i:

SQL = \"SELECT * FROM [Nyheder] WHERE dato=\"& month(maanede)

eller maanede delen.. men kan ikke finde den...
Avatar billede lejla Nybegynder
12. juli 2001 - 23:58 #4
nej det er bare for at teste... jeg glemte: response.write \" :)

jeg skriver den del hvor den udskriver selve nyhederne senere...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. juli 2001 - 23:58 #5
ok - hvad er typen af dato i databasen ?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
12. juli 2001 - 23:59 #6
SQL = \"SELECT * FROM [Nyheder] WHERE dato=\"\'& month(maanede) & \"\'\"

Ville da være en start!
Avatar billede lejla Nybegynder
13. juli 2001 - 00:00 #7
ehm... det er bare et normalt \"dato\" felt?

med en standard værdi sat til =Now()
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. juli 2001 - 00:08 #8
ok, men så kan du ikke bare spørge om  dato=januar  , vel.

Du skal teste om den er dato er større end den 1. i måneden, og mindre
en den sidste dag i måneden. Eller udvide din database med et ekstra
felt til netop dette brug.

ASP-syntaks for datoer er ikke lige mig....:(
Avatar billede lejla Nybegynder
13. juli 2001 - 00:09 #9
:(
hvordan gør jeg det så.. ?
Avatar billede lejla Nybegynder
13. juli 2001 - 00:10 #10
altså hvordan laver jeg det på den måde erikjacobsen siger ?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2001 - 00:25 #11
Jeg har et forslag.

Du laver et felt i din database, som du kalder \'Month\'.

Når du lægger dine data, gemmer du mådenedens navn.

Her er lile en lille fidus, som gemmer månedens navn i en variabel kaldes strMonth:

<%
strMonth = MonthName(Month(date()))
%>

Så gemmer du bare strMonth i din database, under feltet \'Month\'.

Når du så vil hente det igen, gør du følgende:

SQL = \"SELECT * FROM [Nyheder] where month = \'\" & request.querystring(\"month\") & \"\'\"

Når du så vil hente det i din browser skriver du følgende:

fil.asp?month=januar (dansk server)
fil.asp?month=january (engelsk server)

SÅDAN... HÅBER, at det var svar nok!
Avatar billede lejla Nybegynder
14. juli 2001 - 02:54 #12
ehm.. jeg kigger lige på det i morgne hvor jeg er froholdsvis ædru ok..
Avatar billede lejla Nybegynder
14. juli 2001 - 12:27 #13
de lyder meget logisk.. men den \"strMonth = MonthName(Month(date())\" hvor skal den lægge? lige før jeg smider alt indholdet ind i db\'en eller hva?
Avatar billede lejla Nybegynder
14. juli 2001 - 17:15 #14
det duer :)

mange tak !
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2001 - 18:56 #15
så lidt... bare sig til, hvis der er andet :)