Avatar billede flatron Nybegynder
21. september 2009 - 13:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Excel programmering (VBA)

Jej kunne rigtig godt tænke mig at lave en lille makro uden at skulle sidde og gentage en række operationer en masse gange.

Det jeg ønsker er en makro der indsætter en tom række, i et specificeret antal rækker nedad,

Jeg forestiller mig at det cirka kunne se sådan ud, (DET VIRKER IKKE!)
Compileren"?" brokker sig over "Rows("x:x").Select"

Sub insert_row()
    For x = 1 To 300
    Dim MyResult
        MyResult = x Mod 2
    If MyResult = 0 Then
    Rows("x:x").Select
    Selection.Insert Shift:=xlDown
    End If
    Next x
End Sub

Er der et sted på internette med lidt godt litteratur?

Hilsen en amatør programmør :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
21. september 2009 - 13:50 #1
Sub insert_row()
    Dim MyResult

    For x = 1 To 300
        MyResult = x Mod 2
        If MyResult = 0 Then
            Rows(x & ":" & x).Select          '<--------
            Selection.Insert Shift:=xlDown
        End If
    Next x
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
23. september 2009 - 10:14 #2
Virker det nu??
Avatar billede flatron Nybegynder
23. september 2009 - 13:16 #3
Hej Supertekst,

Jo, tak det virker forbilledligt, mange tak for det. Grunden til at jeg ikke har meldt tilbage tidligere var at jeg regnede medat jeg "bare" kunne overføre det til Open Office, men sådan er det ikke.

Men igen, mange tak for svaret!

Der er lige en ting mere hvor kan jeg læse om f.eks. de tegn der bruges?
Avatar billede supertekst Ekspert
23. september 2009 - 13:27 #4
Selv tak - hvad mener du med:

"læse om f.eks. de tegn der bruges?"
Avatar billede flatron Nybegynder
23. september 2009 - 14:08 #5
Jo, f.eks. virkede min kode ikke med rows("x:x").select, det ville det have, hvis det ikke var en variabel, som var det jeg ønskede. dit eks. med Rows(x & ":" & x).Select virker jo med en variabel.

Hvordan skal &-tegnet forstås, hvad betyder rækkefølgen i forhold til citationstegnet (")
Avatar billede supertekst Ekspert
23. september 2009 - 14:37 #6
x anvender du til optælling af rækker via numeriske udtryk 1 - 300

når du så skriver "x:x" - så det teksten "x", du refererer til og ikke din tæller x.
Avatar billede flatron Nybegynder
23. september 2009 - 15:28 #7
Ahh, &-tegnet skal så opfattes som en typecast??

Jeg søger mere generel viden om VBA til excel, kan du give min en referance til en god begynder bog, dog ikke alt for begynder, eller en kilde på internettet?
Avatar billede supertekst Ekspert
23. september 2009 - 15:42 #8
Prøv at søge på nettet - har aldrig selv haft en bog.

En indgangsvinkel til VBA - indspil makroen - se koden - gå ind i hjælpen...