Avatar billede kwo Nybegynder
19. september 2009 - 12:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indsætte fil i HTML-dokument

Hejsa

På min hjemmeside har jeg tidligere (inspireret af et blad om webdesign) haft dele af siden skilt ud som javascripts, så disse var ens på alle sider, men kun behøvede at blive rettet i én fil i stedet for på alle sider. Det var f.eks. sidehovedet, menuen osv.

I nyere versioner af IE har dette dog vist sig at være ret irriterende, da programmet konstant fortæller at disse scripts er slået fra pga. sikkerhed.

Så spørgsmålet er hvordan kan dette ellers laves, uden at det går ud over sikkerheden? Kan man henvise til en ekstern html-fil og i så fald hvordan? Jeg vil helst undgå rammer, der ellers ville være en mulighed.
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2009 - 12:15 #1
hold dig langt væk fra js til indhold, det kan søgemaskiner ikke læse.

http://activedeveloper.dk/articles/category/9/
Avatar billede claes57 Ekspert
19. september 2009 - 12:56 #2
hvis det er ren javascript, så kan du gemme det som .js
(dvs ikke noget med html-kode sammen med)
og så indsætte det med
<script src='inkl/header.js' language='JavaScript1.2' type='text/javascript'></script>
i html-header, og derefter kalde javascriptet nede på siden, hvor menuen nu skal være.
Avatar billede kwo Nybegynder
19. september 2009 - 13:10 #3
claes57:

Ja, det var sådan jeg havde det før.
Men hver gang jeg åbner siden, kommer der en linie i IE, der fortæller:
"For at hjælpe med at beskytte din sikkerhed, har Internet Explorer begrænset denne webside, så den ikke kan køre scripts eller ActiveX-objekter, der ellers ville kunne få adgang til din computer".

Og indholdet bliver ikke vist, før jeg klikker at den gerne må vise indholdet af scripts, hvilket er ret irriterende i længden. Det kan sikkert fixes under Indstillinger, men jeg kan jo ikke forvente at alle brugere har tænkt sig at gøre dette.
Avatar billede kwo Nybegynder
19. september 2009 - 13:15 #4
keysersoze:

Pyt med søgemaskinerne, så længe det bare er menu og sidehoved. :)

Men nu har lige afprøvet metoden i dit link:
http://activedeveloper.dk/articles/77/
og det ser ikke ud til at virke.

Er det fordi det kun virker i ASP-filer og ikke i HTML?
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2009 - 13:23 #5
nej - det virker også med HTML såfremt serveren har SSI. Du har husket at kalde filerne det rigtige - dvs den inkluderende skal hedde .shtml (og de andre mest optimalt .html)?
Avatar billede kwo Nybegynder
19. september 2009 - 14:17 #6
Næ, jeg havde så bare kaldt dem det samme som foreslået i artiklen. Men det hjælper ikke at ændre dem til html og shtml.

Vil det sige at serveren ikke har SSI? Er det noget man kan rette, eller er det udbyderen der bestemmer det?

Og hvis det er udbyderen, så er det nok håbløst at spørge efter det, da det vel er slået fra af en grund.

Er der i så tilfælde andre måder at løse det oprindelige problem end via SSI?
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2009 - 14:40 #7
Prøv evt at læg et link så vi kan se dit/dine forsøg.

Men virker det ikke er det fordi SSI er slået fra - men tag evt en snak med webhotellet om det. Alternativet er PHP/ASP men det er der nu heller ikke det store hokuspokus i.

At du får den fejl du gør med dit js lyder dog lidt underligt, for normalt er der ikke noget i vejen med at eksekvere js.
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2009 - 11:31 #8
lukketid?
Avatar billede kwo Nybegynder
30. december 2009 - 12:08 #9
Ja, det kom aldrig til at virke, men tak for forsøget.
Avatar billede keysersoze Guru
30. december 2009 - 12:15 #10
du har haft 3 måneder til at spørge ydeligere - og du er velkommen fortsat at gøre det.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2009 - 12:30 #11
vedr #3 og
"For at hjælpe med at beskytte din sikkerhed, har Internet Explorer begrænset denne webside, så den ikke kan køre scripts eller ActiveX-objekter, der ellers ville kunne få adgang til din computer
det er bare m$, der ikke har styr på noget - når du kører det på din egen maskine, så kommer denne advarsel - men hvis uploadet til server, så kommer den ikke.
Brug Firefox eller slå disse advarsler fra.