Avatar billede fun22 Nybegynder
15. september 2009 - 14:52 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Oprette gruppe i AD

Hej..

Jeg skal gerne have oprettet grupper i Active Directory via en aspx side..

Jeg har fundet følgende kode, som skulle kunne gøre det, jeg kan bare ikke se hvordan jeg skal bruge den:

01.public void Create(string ouPath, string name)
02.{
03.    if (!DirectoryEntry.Exists("LDAP://CN=" + name + "," + ouPath))
04.    {
05.        try
06.        {
07.            DirectoryEntry entry = new DirectoryEntry("LDAP://" + ouPath);
08.            DirectoryEntry group = entry.Children.Add("CN=" + name, "group");
09.            group.Properties["sAmAccountName"].Value = name;
10.            group.CommitChanges();
11.        }
12.        catch (Exception e)
13.        {
14.            Console.WriteLine(e.Message.ToString());
15.        }
16.    }
17.    else { Console.WriteLine(path + " already exists"); }
18.}

Hvad skal stå i "ouPath" og "name" ??
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2009 - 14:59 #1
OU path er stien til den organizational unit du vil have oprettet/placeret den nye gruppe i.

Name er navnet på den nye gruppe...
Avatar billede fun22 Nybegynder
15. september 2009 - 15:16 #2
får fejlen:

An invalid dn syntax has been specified.

i denne linie:

If Not DirectoryEntry.Exists("LDAP://CN=domæne/Mine_grupper/" & name) Then

Kalder den med:

Create("", "test")
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
15. september 2009 - 15:44 #3
den linje er jo ikke i ovenstående kode?????
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2009 - 15:45 #4
Som jeg ser det, så er:

if (!DirectoryEntry.Exists("LDAP://CN=" + name + "," + ouPath))

name = navnet på den nye gruppe, der ønskes oprettet.
ouPath = stien gennem hierarkiet, hvor gruppen skal placeres.

Det vil sige, at hvis du har nested OU'er inden i hinanden, så skal du skrive den nærmeste OU først osv.

Altså:

name = gruppenavnet
ouPath = fx. salg/afdelinger/medarbejdere

Altså, medarbejdere er den højeste OU mod roden af domænet og de to andre er placeret i henholdsvis medarbejdere og i afdelinger.
Avatar billede fun22 Nybegynder
15. september 2009 - 16:08 #5
Jeg kan bare ikke se logikken i denne linie:

if (!DirectoryEntry.Exists("LDAP://CN=" + name + "," + ouPath))

hvad gør ","?? Den skal jo bare have en sti og ikke mere eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2009 - 16:11 #6
"," indikerer en seperator mellem enhederne.
Der skal komma mellem alle enhederne - altså mellem gruppenavnet og alle ou'er der måtte være i din sti.
Avatar billede fun22 Nybegynder
15. september 2009 - 16:19 #7
Hvordan vil det så se ud når jeg har mit domæne:

mydomaineu

og en gruppe der hedder:

Projekt_grupper

hvor så alle de nye grupper skal ligge..

Hvordan vil det se ud?
Avatar billede fun22 Nybegynder
15. september 2009 - 17:30 #8
??
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2009 - 19:14 #9
Måske du skulle starte med at oprette dine brugere og grupper på den manuelle måde.
Hvis du end ikke har lavet dit script selv og ikke kender til opbygningen af LDAP-stier er det måske en smule i overkanten at kaste sig ud i at skulle programmere sig ud af det i C#.

Good luck...
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2009 - 20:43 #10
Fandt lige et link hvor LDAP og Active Directory bliver forklaret http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=101405&seqNum=7
Den skal jeg selv have læst på et tidspunkt.

Men med hensyn til dit spørgsmål om hvor dit domæne skal stå.

cn=Tom Jones,cn=Users,dc=Company,dc=com

Eksemplet herover viser Brugeren med common name Tom Jones, hvor bruger objektet er placeret i container Users i domænet Company.com
Selve domænet er splittet op i to. Måske noget med punktummet, er ikke sikker :-)
Avatar billede fun22 Nybegynder
21. september 2009 - 20:05 #11
Jeg fik deet til at virke.. Smider du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 23:45 #12
Cool du fik det til at virke