Avatar billede reinewald Nybegynder
15. september 2009 - 14:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

SUM i Excel, ved specifik forekomst

Hej

Jeg har et regneark, hvor hver række er markeret med enten P eller E i kolonne "i".

Det jeg gerne vil have, er et total felt i bunden som regner totalen ud for kolonne "G", for henholdsvis de rækker hvor der står P, og de kolonner hvor der står E i kolonne "i"

Det vil sige på mit barnlige programmeringssprog, noget i stil med

Felt 1
SUM af G IF kolonne i =p

Felt 2
SUM af G IF kolonne i =e

Håber i forstår, eller spørg.
Avatar billede tjacob Juniormester
15. september 2009 - 14:51 #1
Du kan bruge funktionen SUM.HVIS:

Hvis vi antager at du har data i række 1 til 10:

P'er:    =SUM.HVIS(I1:I10;"P";G1:G10)
E'er:    =SUM.HVIS(I1:I10;"E";G1:G10)
Avatar billede reinewald Nybegynder
15. september 2009 - 15:01 #2
Ja, så tror jeg sgu vi er der!

Og så længe jeg hele tiden har en dynamisk antal linjer, så kan jeg bruge I:I og G:G, korrekt?

Jeg vil nemlig bruge dette regne ark som en template, hvor der pastes linjer ind i fremtiden, og mine fremtidige brugere af dette regneark, skal bestemt ikke ind og ændre i en formel ;-)
Avatar billede tjacob Juniormester
15. september 2009 - 15:54 #3
Jo, helt korrekt, så sammentælles alle felter der har en værdi.
-Tillader mig at lægge et svar.