Avatar billede snowball Novice
14. september 2009 - 16:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Exportere indhold af SQL Server 2005 Express database

Hej.

Hvordan kan man nemmeste scripte indholdet af en MS SQL Server 2005 Express database?

Express udgaven indeholder jo ikke nogen Import / Export funktion, og "Script as" funktionerne i "SQL Server Management Studio Express" scripter kun selve strukturen.

Mit formål med dette er, at få en database fra SQL Server 2005 Express over på en SQL Server 2000 Enterprise. Og ja, jeg ved godt det er den forkerte vej og gå, men det er det opgaven går ud på ;)

"Backup / Restore" og "detach / attach" er ikke en mulighed eftersom SQL Server 2000 (af gode grunde) ikke vil kendes ved formatet af databasen fra SQL Server 2005.

Dermed ser jeg umiddelbart den eneste mulige måde der er tilbage, at exportere struktur alle data ud i en tekst fil og så forsøge at importere dem på den måde.

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. september 2009 - 16:57 #1
Det er maaden. Scripte struktur i en SQL fil og dumpe data til en separat CSV (eller lignende) fil.

DTS (2000) og SSIS (2005) er gode til den slags.

SSIS er vist ikke i Studio 2005 Express, men hvis du har en Studio 2005 ikke-Express eller en Manager 2000 som kan tilgaa din 2005 server burde du kunne faa fingrene i data.

Ellers skriver du et lille dump program i Delphi.
Avatar billede snowball Novice
14. september 2009 - 19:33 #2
Jeg har også forsøgt mig med at importere data'ene fra SQL Server 2000 DTS, men den vil ikke lade mig hente data'ene ned fordi SQL Server 2005'eren kræver at man benytter en nyere version til at forbinde til serveren (noget i den stil - sidder ikke lige ved den lige nu).

Så vidt jeg husker, så får jeg samme fejl hvis jeg forsøger at tilgå SQL Server 2005 via SQL Server 200 Enterprise Manager.
Avatar billede snowball Novice
14. september 2009 - 19:42 #3
En anden bekymring er om det i det hele taget vil lykkedes at gøre det på den måde, for vi snakker om en database der er over 3GB stor, hvilket er en af årsagerne til at den skal væk fra Express udgaven.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. september 2009 - 19:52 #4
Kan versions problemet ikke loeses med 2000 DTS + 2005 client lib (OLE DB & ODBC driver) ?

[skal nok testes paa test system !!]

Hvis service vinduet er stort nok og du har en paen stoerrelse transaktions log, saa er det vel OK.

Hvis du havde haft 3 TB, saa havde jeg vaeret bekymret !!
Avatar billede snowball Novice
15. september 2009 - 11:26 #5
Jeg har prøvet at installere SQL Server 2008 Management Studio på min egen PC, og med den er jeg kommet lidt videre.

Nu er problemet så nedenstående:

Column information for the source and the destination data could not be retrieved, or the data types of source columns were not mapped correctly to those available on the destination provider.

[dbo].[myTable] -> [dbo].[myTable]:

- The data type could not be assigned to the column "Value" in "SQL Server Native Client 10.0".

Alle felter som har den fejl er af typen "sql_variant" der så vidt jeg kan se blev indført i SQL Server 2000 så helt ukendt burde data typen ikke være.
Avatar billede snowball Novice
18. september 2009 - 13:51 #6
Opgaven blev (heldigvis) droppet.

Hvis du laver et svar Arne, så får du lidt som tak for interessen ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2009 - 18:46 #7
ok