Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
14. september 2009 - 10:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CSS active menu

Hej.

Jeg har problemer med en css menu, jeg vil gerne have, at når et link i menuen er valgt, så bliver der vist et andet billede, på det valgte menupunkt. Det virker fint når jeg hover over billedet, men active gør ikke

HTML

            <div id="menucontainer">
                <ul id="menu">
                    <li>
                        <%= Html.ActionLink("Start", "Index", "Home")%></li>
                    <li>
                        <%= Html.ActionLink("Firmaprofil", "About", "Home")%></li>
                    <li>
                        <%= Html.ActionLink("Arbejdsområder", "WorkingArea", "Home")%></li>
                    <li>
                        <%= Html.ActionLink("Referencer", "References", "Home")%></li>
                    <li>
                        <%= Html.ActionLink("Samarbejdspartnere", "Partners", "Home")%></li>
                    <li>
                        <%= Html.ActionLink("Medarbejdere", "Employees", "Home")%></li>
                    <li>
                        <%= Html.ActionLink("Kontakt", "Contact", "Home")%></li>
                </ul>
            </div>

ul#menu {
    FONT-SIZE: 15px; COLOR: #000000; FONT-FAMILY: Arial; TEXT-DECORATION: none;
}
ul#menu li
{
    list-style-image: url('../../Images/menu-dot-blue.jpg');
}
ul#menu a:link {
    FONT-SIZE: 15px; COLOR: #000000; FONT-FAMILY: Arial; TEXT-DECORATION: none;
}
ul#menu a:visited
{
    FONT-SIZE: 15px; COLOR: #000000; FONT-FAMILY: Arial; TEXT-DECORATION: none;
}
ul#menu li:hover {
    list-style-image: url('../../Images/menu-dot-red.jpg');
}
ul#menu li:active{
    list-style-image: url('../../Images/menu-dot-red.jpg');
}

Håber der er nogen der kan hjælpe
Avatar billede keysersoze Guru
14. september 2009 - 11:17 #1
medmindre du arbejder i (i)frames vil active desværre ikke have den store effekt - du er i stedet nødt til at sætte en anden klasse på dit link vha script (fx ASP).
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
14. september 2009 - 11:21 #2
Hvad mener du, at jeg skal sætte en unik klasse/id pr. link?
Avatar billede keysersoze Guru
14. september 2009 - 11:40 #3
nej - at du bliver nødt til at kode dig ud af at sætte en korrekt klasse på det menupunkt der er aktivt. lidt pseudokode;

<%
xtraclass = ""
menupunkt = request.querystring("id")

If menupunkt = "1" Then
  xtraclass = " class=""activeclass"""
End If
%>

<a href="side.asp"<%=xtraclass%>>link</a>
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
14. september 2009 - 14:09 #4
Okay, men så kan jeg da ligeså godt ændre min list-style-image i MenuService.cs, det er den der returnere den html liste??
Avatar billede keysersoze Guru
14. september 2009 - 14:17 #5
så længe du kan se hvilken side du er inde på og dermed hvilken du skal ændre i forhold til alle de øvrige kan du reelt gøre hvad du har lyst til.
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
15. september 2009 - 10:58 #6
Jeg, har løst det ved at sætte style sådan her i stedet.

str += " style=\"list-style-image: url('../../Images/SubMenuIconSelected.gif');\"><a style=\"color: #4b893f;\"";

Selvom det ikke var den løsning jeg helst ville have. Men smid et svar keyserzone, og tak:)
Avatar billede keysersoze Guru
15. september 2009 - 17:17 #7
ok - det ligner ikke umiddelbart noget jeg ville gøre i .NET, men det kræver nok lidt mere kode for at kunne komme det nærmere ellers.