13. september 2009 - 23:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan logger man på en Ubuntu server?

Ubuntu Linux er vist nok det samme som Debian, derfor går spørgsmålet i denne kattegori.
Jeg har downloadet Ubuntu server og installeret den på min søns gamle PC, den blev for lille at spille på.
Der var overhovedet ingen problemer der, den installerede som den skulle, og da den havde genstartet sluttede den med en kommandoprompt.

Spørgsmålet er, hvordan kommer man videre?
1. Der skal oprettes nogle brugere og brugergrupper.
2. Der skal tildeles nogle rettigheder.
3. Man skal kunne koble på den fra en Windows XP arbejdsstation.

Jeg er ikke istand til at finde dokumentation nogen steder om hvordan man kommer videre.
Der står intet i "Doc" mappen på CD'en.
Der findes en hjemmeside der hedder "http://ubuntu-tutorials.com/" men den minder ikke om det jeg forstår ved en tutorial.

Jeg har arbejdet en del med Novell servere, og lidt med Windows servere, så jeg frustreres over at jeg slet ikke kan komme igang.

Kan eksperterne hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2009 - 11:00 #1
Spørgsmål. Hvorfor installere en server version på en desktop PC?

Nå, men tilbage til dit spørgsmål.
Under installationen af Ubuntu burde du være blevet bedt om at oprette en bruger. Denne bruger burde kunne logge ind på serveren i tilfælde af at du kan huske det password du gav denne bruger.

Ellers er der jo altid root brugeren, men hvis du heller ikke har password for denne bruger er der nok kun den tunge vej tilbage - nemlig en gen-installation af Ubuntu.
15. september 2009 - 19:34 #2
Hej Thomasso

Brugernavn og password er ikke glemt

Under installationen oprettede jeg en bruger AA.
Jeg logger fint på med denne bruger, og har også aktiveret root kontoen, og kan logge på der.

Men det er kun til en kommandoprompt.

Der skal oprettes nogle brugere, f.eks Thomas, Peter, Gerda og Pia.
De skal ikke have de samme rettigheder, det vil sige at De skal have adgang til forskellige mapper på serveren.
Hvordan?

Dernæst, de arbejdsstationer hvor de sidder, som er Windows XP Pro, der skal de jo logge på Ubuntu serveren, ellers har de jo ikke adgang til fælles recourser.
Hvordan?
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 22:23 #3
Et godt spørgsmål: Hvad skal den bruges til?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2009 - 09:13 #4
Hej Anton.

Det skal lige siges at jeg ikke er linux-mand, men jeg har da haft fornøjelsen at rode en lille bitte smule med Linux og ogs åmed Ubuntu.

Det første du (nu får jeg nok tæsk af en masse linux-folk) skal gøre er at enable X-windows - altså den grafiske brugergrænseflade i Linux.
Se evt. her http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=459159

Når du har gjort dette vil du have gode muligheder for at køre de fleste administrative opgaver grafisk ligesom i Windows.
17. september 2009 - 23:10 #5
Hej Thomasso

Så kom jeg igang.
Nu må vi se hvor lang tid der går før jeg får brug for hjælp igen.
Læg et svar så du kan få dine point.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2009 - 09:12 #6
Takker
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
20. september 2009 - 21:04 #7
>>anton: det nemmeste i dit tilfælde er at hente og installere webmin, her kan du administrere stort set alt på serveren via din web browser;

http://www.webmin.com/

og en lille 1-2-3 guide;

i kommandoprompten på din server skriver du:
wget http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.490_all.deb

når debian pakken er hentet ned skriver du:
sudo dpkg -i webmin_1.490_all.deb

nu vil du blive gjort opmærksom på at der mangler nogle afhængigheder, men frygt ej. det rettes med:
sudo apt-get -f install

når dettet er ordnet og pakken webmin er installeret kan du tilgå webmin interfacet i din browser ved:
https://[din servers ip]:10000
fx https://192.168.1.1:10000

nu kan du logge på med din root konto:
root
[dit root password]

afhænging af hvilken web browser du bruger kan du godt komme ud for at den brokker sig over SSL certifikatet, der er dog intet galt med dette.

på webmins hjemmeside kan der hentes flere moduler så du kan håndtere flere forskellige services.

et must at installere på din server er også ssh (sudo apt-get install ssh) så du er fri for at side ved selve maskinen når du skal bruge kommandoprompten.

håber det hjalp lidt :)

./psycosoft-funware
16. oktober 2009 - 14:19 #8
Hej psycosoft-funware
Serveren kommer til at stå i lokalet ved siden af mit, så om jeg skal gå 5 meter for at ændre opsætning, betyder intet.
Men jeg mangler stadig at få at vide hvordan jeg logger på med min XP Pro arbejdsstation.
Det duer ikke at du gentager 'Via webbrowseren', de programmer der bruger serveren skal have tilknyttet et drev-bogstav, og det har jeg endnu aldrig set ske gennem en webbrowser.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
16. oktober 2009 - 19:02 #9
webmin jeg henviser til er et konfigurationsværktøj til din linux server der gør det nemmere at sætte ting op i stedet for at rode i terminalen.

med ssh kan du også logge på ude fra internettet om nødvendigt.

du skal have fat i samba hvis det skal lykkes.
tag et kig på denne guide:
http://www.bf-data.dk/index.php/Linux/samba.html

der kommer din linux server også til at fungere som Primary Domain Controller, dvs at uanset hvilken windows maskine der er tilmeldt domænet på dit netværk henter dine indstillinger fra serveren, her i blandt netværksdrev.

./psycosoft-funware :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
16. oktober 2009 - 19:04 #10
det er lidt omstændigt at opsætte samba ordenligt når den skal snakke med windows maskiner, men når det først spiller så er det klippe stabilt (personlig mening), jeg vil tilmed vove og gå så langt at sige den er mere stabil end en windows server med active directory.

./psycosoft-funware :)