Avatar billede hcthorsen Praktikant
12. september 2009 - 22:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til søgestreng

Hvordan ændrer man nedenstående søgning

"SELECT abc, COUNT(abc) AS antal FROM erfaring WHERE user = '$_SESSION[user]' GROUP BY abc",

så de records hvor "abc" er tom ikke medtages?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2009 - 23:13 #1
Det burde ske helt automatisk hvis "tom" repræsenteres ved NULL.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
12. september 2009 - 23:24 #2
Vil det sige at jeg bare skal ændre "egenskaberne" for feltnavnet "abc" så nulværdi = "null"? P.t. står nulværdien til "not null" - tror det er standard i phpMyAdmin.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2009 - 23:30 #3
Enten skal du bruge NULL for ikke udfyldte værdier

eller så skal du nok bruge:

"SELECT abc, COUNT(abc) AS antal FROM erfaring WHERE user = '$_SESSION[user]' AND abd != '' GROUP BY abc"

Jeg synes at det første er pænest.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
13. september 2009 - 08:01 #4
Jeg bruger sidstnævnte. Det var jo pinligt enkelt:-) Smidder du et svar? Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2009 - 15:59 #5
kommer her