Avatar billede jowii Nybegynder
12. september 2009 - 15:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

100% width i minimeret vindue giver problemer

Hej,

Jeg ønsker et billede indsat nederst på min hjemmeside - under hovedindholdet på siden / under content og container.

Det har jeg gjort ved at lave en div med et baggrundsbillede der gentages langs x-aksen. Det hele virker næsten optimalt.
Div'en som baggrundsbilledet ligger i er angivet med en bredde på 100%.

Problemet opstår hvis jeg minimerer browservinduet. De fleste minimeringer af vinduet giver en vandret scroll. Så vidt jeg kan se opfatter alle browsere bredden som 100% som det område man kan se, når man har minimeret vinduet. Dvs. så snart man bruger scrollen og vil se indholdet længere til højre, så bevæger man sig ud på procentværdier der er over 100%.

Det betyder at mit baggrundsbillede stopper når man vil bruge scrollen og se indholdet der er længere til højre på skærmen.
Baggrundsbilledet vises altså kun på det område man kan se uden at bruge scrollen.

Hvad skal jeg gøre for at ordne bredden i minimerede vinduer?
Jeg ønsker at baggrundsbilledet også skal vises ude på fx 110% bredde. Ja faktisk skal baggrundsbilledet jo vises langs hele x-asken uanset størrelsen på vinduet.

Hvis jeg angiver div'en som billedet ligger i til fx at være 110% så virker det. Problemet er bare at jeg så får en vandret scroll når vinduet er maksimeret. Og det ønsker jeg ikke.

Svært at forklare, men håber enkelte af jer har forstået mit problem.

CSS-koden til den div bg-billedet ligger i:
width:100%; height: 100px; background-repeat:repeat-x; background-image: url(images/billede.gif); position:relative;bottom:0;left:0;}

Mvh. Jowii
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2009 - 15:57 #1
<ole>

Prøv at lægge et link til siden

/mvh
</bole>
Avatar billede jowii Nybegynder
12. september 2009 - 17:35 #2
infoscape(punktum)dk(skråstreg)eksperten.html
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2009 - 17:56 #3
Når jeg ser siden i Explorer og andre browsere, kommer jeg i tvivl om, hvordan siden skal se ud. Det må du lige forklare - og så skal du nok lige åbne dit head element med et <head>  ;o)
Avatar billede jowii Nybegynder
18. september 2009 - 14:26 #4
Hej olebole,

Forstår godt du ikke er helt med på udseendet af hjemmesiden.
Det var nok en lidt for hurtig illustration af mit problem jeg fik lavet der :o)

Øverst er der en hvid boks med teksten "test".
Under denne er billedet med 100% bredde. (Det blå billede med hvidt mønster.)

Hvis du minimerer siden vil du kunne se billedet fylder hele det minimerede vindue i bredden. Dvs. de 100%. Hvis du så scroller, så du ser indholdet længere til højre, vil du kunne se at billedet ikke længere bliver vist.

Jeg ønsker at billedet skal vises i hele bredden, også selvom det er i minimeret vindue og meget lave skærmopløsninger med horisontal scroll.

Billedet bliver således kun vist med den bredde som det minimerede vindue har. Browseren "tæller ikke" området til højre (når man scroller) med i de 100% bredde.
Avatar billede olebole Juniormester
18. september 2009 - 23:01 #5
Du kunne i teorien bruge min-width: 900pxfooter, men den er ikke understøttet af IE6 - som stadig bruges af flere end Firefox  :o|

Du kan dog:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

<title>Test</title>

<style type="text/css">
body {
    margin:0;
    padding:0;
    background-color: #000;
}
#container {
    width:900px;
    height:500px;
    margin-left:auto;
    margin-right:auto;
}
#content {
    width:500px;
    height:500px;
    margin: 0 auto;
    background-color:#fff;
}
#footer {
    background-repeat:repeat-x;
    background-image: url(http://infoscape.dk/blomst.gif);
    position:relative;
}
.force900 {
    height: 144px;
    background-repeat:repeat-x;
    background-image: url(http://infoscape.dk/blomst.gif);
    width: 900px;
}
</style>

</head>
<body>

<div id="container">
    <div id="content">
    Test
    </div>

<div id="footer"><div class="force900"></div></div>
</body>
</html>

- og læg mærke til, jeg har centreret den hvide box med margin: 0 auto, hvilket betyder 0 i top og bund - auto i siderne.

text-align:center bruges kun til tekst og inline elementer som span, b, i, a, m.fl. IE bryder dog som den eneste standarden på dette punkt og centrerer block elementer med text-align. Det er en fejl  =)
Avatar billede jowii Nybegynder
21. september 2009 - 21:20 #6
Tak det virker :o)
Smid et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2009 - 22:31 #7
Selvtak  =)