Avatar billede nielyng Nybegynder
12. september 2009 - 14:37 Der er 6 kommentarer

newsticker, prototype widget.

Jeg har forsøgt med mine ringe js-evner at bygge en newsticker på baggrund af alt mulig skrammel-scripting på nettet.

Desværre, så evner jeg ikke at bygge det om til en fornuftig og OO-agtig løsning..

Jeg leder derfor efter en widget bygget på prototype, som anvendes på det site hvor tickeren skal ende med at ligge.

Jeg har fundet et ret godt bud, men det bygger desværre på JQuery..

Nogen der har mod på at rette sådan et script til så det i stedet anvender prototype/scriptaculous?

http://www.gcmingati.net/wordpress/wp-content/lab/jquery/newsticker/jq-liscroll/scrollanimate.html
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2009 - 15:43 #1
<ole>

Prototype/scriptaculous og jQuery består af nogenlunde lige uhensigtsmæssig og invalid kode, så hvorfor er det ikke godt, scriptet bygger på jQuery?

/mvh
</bole>
Avatar billede nielyng Nybegynder
12. september 2009 - 15:48 #2
well, det kan du vel have ret i..

Ideen var egentlig lidt at jeg ikke gad til at rode mig ud i at bakse med at de to frameworks ikke er super glade for at sameksistere.. (Lave et hack på $())..

Men det kan være det bliver nødvendigt..
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2009 - 16:23 #3
Fejlen i det er, overhovedet at bruge $ til variabel- og/eller funktionsnavne. $ er i følge ECMA-standarden (som JS bygger på) forbeholdt maskinkode ... f.eks:

var s = "Olebole gik i skole";
(/(ole)/gi).test(s);
alert(RegExp.$1);

- men som med al anden mode, er fornuft ikke et væsentligt parameter. Tænk bare på en baseball cap, placeret som en lille bitte æggeskal højt oppe på toppen af hovedet - eller en livrem, der hænger nede under en halvflad drengerøv. Det overgår næsten 80'ernes småfede, uformelige kvinder i sorte cykelshorts. Alle ser de sikkert kanon smarte ud i deres eget spejl, meeeeeeeen ....!  ;D
Avatar billede nielyng Nybegynder
12. september 2009 - 20:11 #4
Well.. Der må jo være andre fordele ved at anvende et af disse frameworks til at bygge alverdens fancy javascripts med, men ja..

Er det muligt at anvende OO-principper uden at anvende et af disse frameworks? Altså lave en smart stump kode/klasse så man kan kreere smarte effekter mm. vha. new SmartDims()?
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2009 - 13:01 #5
Ja, du har kunnet OOP'e i JS siden den første version udkom med Netscape 2.0 browseren. Fordelen er, at man kan nøjes med at lære én syntaks ... JavaScripts egen
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2009 - 13:03 #6
"Well.. Der må jo være andre fordele ved at anvende et af disse frameworks" >> Ikke nødvendigvis. Anorexi er også vældig udbredt, uden man kan pege på nogen fordele  =)