Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
12. september 2009 - 12:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hjælp med at lave en pris beregner på ens hjemmeside

Hej Eksperter.

Jeg ville gerne høre om der er nogle der ved hvordan man laver en pris beregner som denne:

http://www.bedst-billigst.dk/vinduer_tilbudsberegning.php

-Simon Jensen
Avatar billede mrgumble Nybegynder
12. september 2009 - 12:38 #1
At lave en sådan kræver tid og konkret hvordan den laves, kan jeg ikke sige.
Men man kan lave sådan en prisberegner på to måder; den totale og den beregnende. Ved den totale har du beregnet prisen for samtlige kombinationer og kan derfor slå prisen op. Den beregnende beregner prisen på stedet.

Den sidste er nok den bedste, da den er lettere at rette og udvide. Men det kræver altså, at der er struktur på prisenberegningen. F.eks. hvordan et 4-fags palævindue i x- og y-størrelse med grå maling, med vendebeslag og kun hvide alulister i bunden?

Dernæst skal du tænke over, hvilket sprog og hvor prisen beregnes. I dit link er det i JavaScript, men man kunne sagtens tænke sig, at det laves med server-side scripting som f.eks. php. Det har nemlig også betydning for, hvordan du laver det.

Selve pris-beregningen lægger stærkt op til, at du bygger nogle klasser og interfaces (her taler jeg om programmeringskoncepter og -design), for så bliver det meget lettere at tilføje, ændre og fjerne produkter. php er et objektorienteret programmeringssprog, hvor man kan gøre dette; jeg ved desværre ikke om JavaScript er.
Avatar billede Allan_Hansen Nybegynder
12. september 2009 - 13:54 #2
Som ovennævnte kommer ind på, skal der først tages stilling til, hvordan det overordnet skal virke.

Når du så har styr på, hvad hver enkelt del skal koste, skal alle disse indsættes som variabler i lille stykke serverside kode - php, eller perl ville være oplagt til dette.

Når så "bagdelen", altså regnemaskinen, er på plads, skal der laves en frontend i noget html, som indhenter de forskellige værdier og putter dem ind i regnemaskinen.

Du kan se en tutorial her, hvordan det kan kodes i perl:
http://www.scriptsocket.com/videotutorial.php?37

Eller downloade en færdig løsning og tilpasse den herfra:
http://www.hotscripts.com/listing/takeordersonline-too-order-form/

Håber du kan bruge det

Venlig Hilsen
Allan
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
12. september 2009 - 14:22 #3
Jeg ser lige på det :)
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
12. september 2009 - 14:25 #4
Hvordan downloader jeg den der færdig én ? :)

Kan ikke finde noget hvor der står "download" eller sådan noget :)
Avatar billede Allan_Hansen Nybegynder
12. september 2009 - 15:09 #5
Godt så - den er blevet offline i mellemtiden. Hvad er chancen så lige for det...? nå men jeg har fundet noget andet til dig:

Her er et stykke javascript, hvori der er en guide til, hvordan det skal sættes op.

http://javascript.internet.com/forms/confirm-order-thanks.html

Den grafiske opsætning af det er ikke køn, men det kan tilpasses vha. CSS.

Venlig Hilsen
Allan
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
15. september 2009 - 20:46 #6
Er der ikke nolge der kan lave et til mig hvor jeg bare skal sætte prise og hvad produktet hedder + et billede ? :)

Og så kan de lige skrive hvordan man laver flere produkter ? :D
Avatar billede Allan_Hansen Nybegynder
15. september 2009 - 22:35 #7
Jeg kan godt lave det, men den slags er betalingsarbejde :-)

Send mig en besked her på forummet hvis det er interessant.
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
16. september 2009 - 07:11 #8
Hvor meget vil det så koste ?
Avatar billede Allan_Hansen Nybegynder
16. september 2009 - 10:04 #9
Det vil afhænge af, hvor mange funktioner, du har brug for.

Vil du ikke lave en beskrivelse af, hvilke produkter, tilvalgsmuligheder osv. du har brug for og sende til mig? Altså hvert felt, hvor der skal være mulighed for at vælge noget.

På samme måde, som vindue linket du sendte.

Retning
Maling
Materiale
osv.

Hvis du har brug for selv at kunne oprette produkter i systemet via en grafisk brugerflade, bliver det en del mere omfattende at lave, end hvis du er i stand til selv at kode det(hvilket jeg antager du ikke er, da det ikke lykkedes med ovenstående eksempler)

Venlig Hilsen
Allan
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
16. september 2009 - 16:19 #10
Skal jeg sende en privat besked til dig med det ?
Avatar billede Allan_Hansen Nybegynder
16. september 2009 - 17:50 #11
Ja det må du gerne, så vender jeg tilbage til dig snarest :-)
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
16. september 2009 - 18:12 #12
Okay, jeg gør det lige når jeg har tid :)
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
22. september 2009 - 15:15 #13
er det rigtig man bare skal sætte navnet ind de steder der står .... og bare skrive hvor meget de koster hvor der står 15$ i det her?

<!-- SIX STEPS TO INSTALL CONFIRMABLE ORDER FORM:

  1.  Create the order form code into the BODY section
  2.  Using the 'value' format to make entries for each item
  3.  Create a new 'confirm-order.html' HTML page
  4.  Copy the next coding into the NEXT of your HTML document
  5.  Paste the onLoad event handler into the BODY tag
  6.  Insert the final code into the BODY of your HTML document  -->

<!-- STEP ONE: Paste this code into the BODY of your HTML document  -->

<!-- Create an HTML order form similar to the one below.
    The confirm-order.html address is your confirm page  -->

<form name=orderform action="confirm-order.html">
(Just check the items you wish to order.)<p>
<table border=1>
<tr>
<td>
<input type=checkbox name=item1A value="1A-Item_1_is_a_....*15.00$"></td>

<!-- STEP TWO: Using this format, add an entry for each sale item

Each item must have a checkbox in the format above.

The value="" is where all the magic happens
Put the Item Number then a dash (-) then the
description (with underscores for any spaces)
then a star (*) then the cost, and end with
a dollar sign ($) like this:  Repeat for each
item for sale.  -->

<td>1A</td>
<td>Item 1 is a ....</td>
<td>$15.00</td>
</tr>
<tr>
<td>
<input type=checkbox name=item2A value="2A-Item_2_is_a_....*15.00$"></td>
<td>2A</td>
<td>Item 2 is a ....</td>
<td>$30.00</td>
</tr>
<tr>
<td>
<input type=checkbox name=item3A value="3A-Item_3_is_a_....*45.00$"></td>
<td>3A</td>
<td>Item 3 is a ....</td>
<td>$45.00</td>
</tr>
<tr>
<td colspan=4 align=center>
<input type=submit value="Order">
</td>
</tr>
</table>
</form>

<!-- STEP THREE: Create a new 'confirm-order.html' document -->

<!-- STEP FOUR: Save this code into the HEAD of your confirm page -->

<HEAD>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">

<!-- This script and many more are available free online at -->
<!-- The JavaScript Source!! http://javascript.internet.com -->

<!-- Begin
function decodeString() {
valNum = new Array();
valData = new Array();
var string, length, dataCount, orderData, grandTotal;
string = "" + unescape(location.search);
string = string.substring(1,string.length);
length = location.search.length;
orderData = "";
dataCount = 1;
for (var c = 0; c < string.length; c++)
if (string.charAt(c).indexOf("&") != -1) dataCount++;

orderData = "<table border=1 width=400>";
orderData += "<tr><td>Item</td><td>Description</td><td>Cost</td></tr>";
grandTotal = 0;
for (var i = 0; i < dataCount; i++)
{
valNum[i] = string.substring(0,string.indexOf("="));
string = string.substring(string.indexOf("=")+1,string.length);
if (i == dataCount-1) valData[i] = string;
else valData[i] = string.substring(0,string.indexOf("&"));
ampd = valData[i].indexOf("&");
pipe = valData[i].indexOf("-");
star = valData[i].indexOf("*");
line = valData[i].indexOf("$");
itemnum = string.substring(0,pipe);
itemdsc = string.substring(pipe+1,star);
itemcst = string.substring(star+1,line);
string = string.substring(ampd+1,string.length);

orderData += "<tr>";
orderData += "<input type=hidden name=item" + (i+1) + "num value='" + itemnum + "'>";
orderData += "<input type=hidden name=item" + (i+1) + "dsc value='" + itemdsc + "'>";
orderData += "<input type=hidden name=item" + (i+1) + "cst value='$" + itemcst + "'>";
orderData += "<td>" + itemnum + "</td>";
orderData += "<td>" + itemdsc + "</td>";
orderData += "<td>" + itemcst + "</td>";
orderData += "</tr>";
grandTotal += parseInt(itemcst);
}
orderData += "<tr>";
orderData += "<td colspan=2 align=center>Total</td><td>" + grandTotal + ".00</td>";
orderData += "</tr>";
orderData += "<tr>";
orderData += "<td colspan=3 align=center><input type=submit value='Confirm Order!'> or <a href='java script:history.go(-1)'>Go Back</a></td>";
orderData += "</tr>";
orderData += "<input type=hidden name=grandtotal value='$" + grandTotal + ".00'>";
orderData += "</table>";
document.write(orderData);
}

function openThanks() {
window.open("confirm-order-thanks.html");  // Can be any "thank you" page
}
// End -->
</script>
</HEAD>

<!-- STEP FIVE: Add the onLoad event handler into the BODY tag -->

<BODY onUnload="openThanks()">

<!-- STEP SIX: Paste the last code into the BODY of confirm-order.html

<form method=post action="http://cgi.freedback.com/mail.pl" name="emailform">

<!-- Don't forget to change this to your email address!  -->

<input type=hidden name=to value="you@your-web-site-address-here.com">
<input type=hidden name=subject value="** Order Form **">

<center>
<script language="JavaScript">
<!-- Begin
decodeString();
// End -->
</script>
</center>
</form>

<p><center>
<font face="arial, helvetica" size="-2">Free JavaScripts provided<br>
by <a href="http://javascriptsource.com">The JavaScript Source</a></font>
</center><p>
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
09. oktober 2009 - 22:07 #14
Hallo er det nogle der ville svare :)