Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
08. september 2009 - 20:31 Der er 3 kommentarer

hvordan ses Linuxversionen?

Har købt en "Aspire One" med en eller anden form for Linux for ca. 4 måneder siden.
Hvordan finder jeg ud af hvilken Linuxversion den har?
Jeg har prøvet at klikke under "Hjælp" og "Om ..." i flere programmer. Men det giver ikke noget jeg forstår.
Og da jeg gerne vil opdatere og have assosieret (hægtet) download af filer til det rigtige udpakningsprogam, har jeg jo et par problemer!

På forhånd tak
Phil
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 20:45 #1
Acer Aspire One's kører med Linpus Linux Lite, som er baseret på Fedora kernen.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2009 - 20:47 #2
uname -a

giver dig hvilken Linux kernel version du koerer.

Distribution bliver du noedt til at stole paa leverandoerens oplysninger.
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. september 2009 - 15:45 #3
Du kan muligvis se linux distributionen med kommandoen

cat /proc/version

eksempel:
cat /proc/version
Linux version 2.6.8-2-386 (horms@tabatha.lab.ultramonkey.org) (gcc version 3.3.5 (Debian 1:3.3.5-13)) #1 Tue Aug 16 12:46:35 UTC 2005

I dette tilfælde køres der Linux Debian. Jeg ved dog ikke om det er alle linux distroer der understøtter dette.