Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
08. september 2009 - 20:26 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

vil gerne lidt om c++

har lavet spil i game maker 7 i 2 års tid og har prøvet at læsse nogle lidt på nette om hvordan man laver spil i c++ men det eneste man kan finde er nogle tutorial som er forældet
den der kan finde en brugbar tutorial for 200 point
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 21:31 #1
*host* der er fandes langt fra Gamemaker til c++ og jeg tvivler på at c++ er blevet forældet. Måske C# ?

Hvis du er "blank" i C++ så god tur :-)
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
08. september 2009 - 21:39 #2
nej c++ er ikke blevet forældet men det er de tutorial jeg fandt og har også lavet lidt i c++ før men ikke så meget
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
08. september 2009 - 21:40 #3
(linkende eksisterede ikke mere)
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. september 2009 - 22:00 #4
Det første er ikke "hvordan laver man spil i C++". Det første er en grundbog i sproget. Man skal kunne sproget før man kan udvikle noget i det.
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
08. september 2009 - 22:09 #5
ok jeg er enlig ikke kun interesseret i at lave spil men i at lære sproget
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2009 - 22:41 #6
Koeb en god bog (eller find en god bog paa biblioteket) om C++ og gaa igang.

Efter et nogle tusind timers arbejde med C++ vil du have en basis for at kunne specialisere dig.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2009 - 22:43 #7
Der er tutorials paa nettet f.eks. http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/, men generelt er boeger bedre end net tutorials og specielt til et emne saa vanskeligt som C++ er der brug for noget ordentligt.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 22:57 #8
Helt enig med arne_v, køb din første bog.
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
09. september 2009 - 06:09 #9
det vil sige at en bog er best. er det lige meget hva for en bog
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2009 - 14:18 #10
Ikke helt lige meget. En god bog er naturligvis bedre end en daarlig bog.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2009 - 14:20 #11
Hvad der er en god bog afhaenger af dine forudsaetniger.
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
09. september 2009 - 17:19 #12
ok har læst den tutorial på det link du sendte mig og vil lige spørge man for en compiler.

til arne_v vil bare gerne lære sproget
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2009 - 17:56 #13
Der er flere forskellige compilere at vaelge imellem.

Mit forslag til Windows vil vaere GCC/MingW.

(paa Linux er GCC givet)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2009 - 17:57 #14
Valget af bog afhaenger lidt af dine oevrige programmerings erfaringer.
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. september 2009 - 18:20 #15
C++ from the ground up
H. Schildt

Er en udemærket begynderbog. Den kan lånes på biblioteket.
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
09. september 2009 - 18:51 #16
ok tak. forresten glimrende tutorial du sendte arne_v sider lige og prøver det nu.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2009 - 18:59 #17
Herbert Schildt's boeger er meget paedagogiske og dermed velgenede til begyndere i sproget og i programmering generelt.

Jeg har ikke et problem med hans boeger.

Men det er der andre som har. Sprog advokaterne i clc er ikke absolut ikke glade for ham.
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
09. september 2009 - 19:03 #18
ok men må vente med en bog til i morgen har ikke mulighed for at på bib lige nu
Avatar billede windcape Praktikant
10. september 2009 - 02:05 #19
http://www.microsoft.com/express/vc/

Nu altid et nemt stykke værktøj at benytte. Og hvis man vil udvikle spil, ender man jo nok i DirectX, og derfor Visual Studio!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2009 - 02:10 #20
VC++ er en udmærket IDE.

Men det er noget problematisk at starte med den, da den ligger meget op til ikke-standard kode.

stdafx, TCHAR og lignende.

DirectX er et development kit og kan sagtens bruges med andre compilere.
Avatar billede windcape Praktikant
10. september 2009 - 07:46 #21
> DirectX er et development kit og kan sagtens bruges med andre compilere.
Ja, men Microsoft skriver mange af deres guides op mod Visual Studio som IDE, så det er en del nemmere at følge.

Specielt når der skal sættes linker og andet langhåret skidt op, så er det rart at have et godt IDE til formålet ;)
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
10. september 2009 - 22:01 #22
ok men jeg vil gerne lige sige at den tutorial som blev sendt et link til er ganske fin og jeg vil aksoptere det som et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2009 - 22:06 #23
så smider jeg et svar
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
11. september 2009 - 06:05 #24
lige et spørgsmål mere hvorfor får jeg af vide at programmet ikke svare når jeg bruger string?
Avatar billede windcape Praktikant
12. september 2009 - 23:20 #25
Fordi C++ ikke har en string type som standard. At Stroustrup kunne være så naiv har jeg aldrig forstået.

Hvis du inkludere strings via.

#include <string>

Så kan du benytte string som en type.
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
14. september 2009 - 20:46 #26
undskyl at jeg først svare nu glemte at tjekke mine mails. det virker stadig ikke og jeg har enda brugt den kode der står i tutorial

// min første string
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
int main ()
{
string mystring = "test";
cout << mystring;
return 0;
}

+ at break; heller ikke virker
Avatar billede windcape Praktikant
15. september 2009 - 14:30 #27
Din kode virker fint her.
Avatar billede mikk4237880 Nybegynder
15. september 2009 - 20:09 #28
ok så må der være noget galt med min pc