Avatar billede berit66 Praktikant
07. september 2009 - 20:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Access formular med tilbud listet efter nyeste fra leverandør

Hej eksperter.

Jeg har fået til opgave at lave en Access database over de tilbud vi får fra vores leverandører. Disse lægges ind i en stor database med autonummerering af tilbudsnummer. På baggrund af denne skal jeg lave en forespørgsel, hvor jeg skal bearbejde nogle tal.

Jeg skal så efterfølgende have lavet en formular, hvor man skal kunne indtaste et varenummer i et søgefelt og få listet alle de poster med  leverandører (felt i tabellen) der har budt ind på det pågældende varenummer, dog kun med det nyeste tilbud.

Jeg tror at det kan lade sig gøre, men ved desværre ikke hvordan, så jeg håber at der er en der kan guide mig igennem dette. Det er OK med VBA kodning, men jeg skal så også lige instrueres i hvor jeg skal sætte dette ind.

Jeg er godt klar over at dette sikkert er en stor mundfuld, så jeg har naturligvis også sat 200 point på spil.

Mvh

Berit66
Avatar billede mugs Novice
07. september 2009 - 20:45 #1
Prøv indledningsvis denne SQL i en forespørgsel:

SELECT Tabel1.varenr, Tabel1.leverandør, Max(Tabel1.tilbudsnr) AS MaksOftilbudsnr
FROM Tabel1
GROUP BY Tabel1.varenr, Tabel1.leverandør;
Avatar billede mugs Novice
07. september 2009 - 20:59 #2
Hvis ovenstående fungerer, så lav en formular (fortløbende) med forespørgslen som postkilde. Tag en kommandoknap fra værktøjskassen og indsæt denne kode i knappens VedKlik:

Dim VARA As Double
VARA = InputBox(Prompt:="Indtast varenr", Title:="Find varenr.", Default:="")
DoCmd.GoToControl "Varenr"
DoCmd.FindRecord VARA, acEntire, False, , True, acCurrent, True
Me.Filter = "Varenr = " & Me!varenr & ""
Me.FilterOn = True

Hvis du lægger din e-mail, kan jeg sende dig et eksempel.
Avatar billede berit66 Praktikant
07. september 2009 - 21:04 #3
Uden at have prøvet det, vil det ikke bare give en liste over nyeste tilbud fra alle leverandører. Jeg skal jo kunne spørge på et enkelt varenummer og få listet nyeste tilbud på dette nummer. Slutresultatet skal gerne være meget brugervenligt, da dem der skal bruge databasen ikke er vant til at arbejde med Access.

Jeg har desværre heller ikke prøvet SQL tidligere.
Avatar billede berit66 Praktikant
07. september 2009 - 21:14 #4
min email er fam.lyhne(a)pc punktum dk
Avatar billede mugs Novice
07. september 2009 - 21:21 #5
"Uden at have prøvet det, vil det ikke bare give en liste over nyeste tilbud fra alle leverandører"
- Jo

" Jeg skal jo kunne spørge på et enkelt varenummer og få listet nyeste tilbud på dette nummer."
Det kan du i formularen.

Eksempel sendt.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. september 2009 - 22:51 #6
I givet fald kan brugergrænsefladen - udarbejdes i Word eller Excel - med "usynlig" forbindelse til databasen.
Avatar billede mugs Novice
07. september 2009 - 22:59 #7
Jeg kan ikke se, at det er nødvendigt at benytte andre programmer end Access. Det vil kun besværliggøre projektet.
Avatar billede mugs Novice
13. september 2009 - 19:29 #8
Efter lidt mailen frem og tilbage, lykkedes det at komme løsningen lidt nærmere.

Tak for point.
Avatar billede berit66 Praktikant
13. september 2009 - 19:32 #9
Tusind tak for hjælpen!!