Avatar billede hyha Nybegynder
07. september 2009 - 17:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forståelse af CPU betegnelser

Hejsa.

Jeg sidder lige og kigger lidt efter Fedora, men vanen tro strander jeg på betegnelserne på CPU typerne.

Nogen er simpelt med præcist kan forklare:
x86
i386
i686

Hvilken skal man vælge hvornår? Og er der noget jeg skal være klar over omkring dette?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2009 - 18:00 #1
x86 - hvilken som helst CPU kompatibel med en Intel 8086 (midt i 80'erne)
i386 - hvilken som helst CPU kompatibel med en Intel 80386 (sidst i 80'erne)
i686 - hvilken som helst CPU kompatibel med Pentium Pro (midt i 90'erne)

Alle de CPU'er som du kan købe idag er kompatible med alle af dem.

x86-64 er en 64 bit capable CPU og dermed langt nyere
Avatar billede hyha Nybegynder
07. september 2009 - 18:10 #2
Takker for svaret.

Det vil så sige det er af hensyn til folk med ældre computere at det bliver lavet i flere disp.?

Hvis nu vi nu antager min CPU ikke er 64bit. Hvilken bør man så vælge, eller er det ligegyldigt?

Smider du et svar sammen med?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2009 - 18:40 #3
Ja.

Din PC kan klare alle 3.

Men når Jeg kigger på Fedora download ser jeg 3 slags:

i386
x86-64
ppc

og hvis din PC ikke er 64 bit, så kan du kun bruge i386.

(ppc er en speciel IBM CPU)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2009 - 18:40 #4
og et svar
Avatar billede hyha Nybegynder
07. september 2009 - 18:54 #5
Super. Mange tak for den afklaring. Jeg afslutter hermed.