Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 07:23 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Åbning af PC har fået den til ikke at virke

Hej,

jeg skulle hjælpe en ven med at prøve at sætte mere RAM i hans PC. Vi tog så ud til mig og fandt nogle RAM i min gamle PC, som vi skulle prøve at sætte i hans PC. Når vi så kom ud til ham, åbnede vi PC'en for at finde ud af at mine RAM sticks ikke kunne sættes i hans slots.

Da vi så satte PCen sammen igen, ville skærmen ikke tænde og computeren larmede slet ikke mere. Den larmede ellers ret meget førhen.

Hvad kan have forårsaget dette:

- Der var ret meget støv (klistret pga. røg) på alle komponenterne, så min ven besluttede sig for at bruge en stålbørste på grafikkortets vifte. Nu ved jeg ikke om dette kan have noget at sige, da det kun var viften han brugte børsten på, og viften kører som den skal, når PCen er sat til.

- Stålbørsten blev også brugt på en anden vifte. Nu er jeg ikke nogen ekspert i hardware, jeg ved bare hvordan man udskifter RAM/Grafikkort/Netkort/PSU, så jeg vil bare forklare det sådan som jeg nu kan. Der sidder sådan en firkantet klods ved siden af PSUen (på selve motherboardet), med en vifte. Stålbørsten blev brugt på denne "firkants" vifte.

- Jeg er ikke helt sikker om der kan have været andre faktorer i dette problem, men når vi skulle tage grafikkortet ud (for at få fat i låsene til RAM slotsene) hev vi lidt i det, før vi fandt ud af at der var et lås der holdt grafikkortet fast. Ved ikke om dette kan have beskadiget grafikkortet?

Når PCen nu startes op, kommer intet billede frem på skærmen, og power knappen står bare og blinker. PCen siger næsten ikke en lyd, man kan kun høre vifterne køre. Intet bip eller noget.

Nogen der ved hvad der kan være sket? Grafikkortet eller den der "firkantede dims"? :-)

På forhånd tak,

// jih
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
07. september 2009 - 07:54 #1
Iiiiiiik! Aldrig ALDRIG brug en stålbørste til at rense en computer med! Puha! Det kan du godt hilse din ven og sige :)

Det er jo direkte at lege med ilden, det kan gå grueligt galt .. Men prøv evt. at tage grafikkortet og ram ud og sætte det i igen - jeg tror det kan hjælpe :)
Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 09:37 #2
Ja, det sagde jeg til ham, men han mente det ikke gjorde noget da det kun var viften. Og jeg havde ikke sådan rigtigt noget tilbagesvar til det.. -.-

Men vi har prøvet at tage rammene og grafikkortet ud. Vi skulle til at prøve et af mine gamle grafikkort, og se om det virkede, men det passede heller ikke til slottet(?).

Nogen anden idé, hvad det kan være? Jeg havde tænkt at prøve at finde et grafikkort som passer til, for at se om det er der fejlen ligger. Men burde computeren ikke give bipkoder hvis det kun er grafikkortet?
Avatar billede AMetnik Nybegynder
07. september 2009 - 10:59 #3
der er ingen bip lyde ved startup?
den starter altså bare op og kører som om der intet var galt, bare uden at skærmen tænder?
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
07. september 2009 - 13:02 #4
AMetnik > At der ingen bip-lyde er, kan skyldes at der ikke er en PC-Speaker i computeren - mange nyere kabinetter leveres faktisk uden :)

jih > Prøv at pille diverse moduler ud, og sæt dem i igen, jeg tror det kan hjælpe -- det skader ihvertfald ikke at prøve :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
07. september 2009 - 14:20 #5
Hvor gamle er i?.

Prøv at pille 1 af de 2 ram klodser ud og start computeren op.
At i har været lidt hård ved gfx kortet skulle ikke skade det. HVERMINDRE at i har taget så hårdt fat at enten gfx kortet eller mb printet er knækket.

At i bruger en stålbørste til at rense en pc. Uha det skulle være smæk over fingrene:)
Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 21:58 #6
vi er begge over 20 - nuff said ;)

Ja, jeg prøver at pille nogle komponenter ud og starte den op. Så får vi at se hvad der sker.
Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 23:02 #7
hmm.. sjovt at jeg ikke tænkte på det. Nu virker den igen. Årsagen var et defekt RAM slot. Han har nok trykket det for hårdt ned eller et eller andet.

Thoroughbreed og Drenriza, har I noget imod at dele pointsene? :-)

Smid et svar, så får I points .. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede drenriza Nybegynder
08. september 2009 - 07:26 #8
:)
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
08. september 2009 - 08:00 #9
:)