Avatar billede serverservice Praktikant
05. september 2009 - 12:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup med DD eller andet - hurtigt og nemt

Hej jeg har taget backup af min server med DD.

Den er i debian og delt op i flere partitioner var, home, usr mm.

Mit problem er at tage backup ag Home hvor min webroot er placeret. Det ser ud til at DD tager backup af hele partionen og ikke kun filer i imaget. der er ca 2.5 gb på home men den opretter et image på mere end 120Gb og det tager en krig.

Jeg ved at det er muligt at komprimere DD image , men det er IKKE det jeg vil. Jeg vil tage et image af kun data på Home partitionen ?

Er der andre muligheder for backup af hele systemet med image ?
Avatar billede justrace Novice
05. september 2009 - 12:46 #1
Med min sme-server der kører RAID1 med 2x1TB hdd i skuffer, tager jeg en gang i døgnet under en reboot, den ene og bytter ud med en anden. Har 4xhdd i alt.

Det giver flere fordele, da systemet er klar til at køre 100% på en anden maskine, 100% backup, ....
Avatar billede serverservice Praktikant
05. september 2009 - 13:03 #2
Det er også ok - og serveren kører raid1 men den ene disk er brændt af.
Så min ide var at tage backup på 2 nye diske i raid 1 - da jeg ikke vil bruge den gamle disk mere.

Min mulighed er at sætte en ny tom disk op i raid og rebuilde mirror - men jeg er lidt i tvivl om resultatet da den gamle disk er 160gb og den nye 1000gb - så inden jeg går igang ville jeg gerne sikre mig at jeg har backup af alt som virker?

Eller har du et forslag ???

MVH Dennis
Avatar billede serverservice Praktikant
05. september 2009 - 13:05 #3
Kort sagt så skal jeg have hele mit system over på 2 nye 1TB diske i raid1 og den gamle 160GB disk sættes herefter offline?
Avatar billede justrace Novice
05. september 2009 - 13:09 #4
Altså der sker jo ikke noget med din 160'er, så det er vel bare at prøve at hælde den ene 1tb'er i, lade den køre mirror op, tage 160'eren ud og se hvad der sker.

Du kan jo altid sætte 160'eren tilbage og køre videre som før du gjorde noget.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. september 2009 - 13:27 #5
Nå men det er så her jeg er lidt usikker på om den vælger 160ér som master eller om jeg et sted i min raid setup kan vælge den som master.

Jeg vil gerne være sikker på at den ikke kopiererer den tomme disk over - men det er måske noget man skal forvente sker pr. auto.

Men jeg går lige i min raid igen og ser om det ikke er muligt alligevel for at være på den sikre side. Det er et adaptec raid kort der sidder på en dell server med intel board og 3.0 xeon cpu.

Dell PowerEdge SC1420 server med adaptec raid kort - Xeon Processor -

Problemet for mig er nedetid mens jeg arbejder på serveren - så det nemmeste ville umiddelbart være at lave image af alt og lægge på den nye disk og så smide den i når den er klar.
På den måde kan serveren køre online mens jeg gør en disk klar - men jeg har forsøgt at lægge alle partitioner over med DD nu på den nye disk , men det virker ikke som det skal endnu.
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. september 2009 - 13:42 #6
Hvordan ser din dd kommando ud? Mener ikke at den burde lave et image størrelse af hele partitionen som jeg husker det.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. september 2009 - 19:09 #7
Hej lassebm - sorry jeg først svarer nu , men har været busy

Jeg bruger kommandoen
dd if=/dev/sda9 of=/mnt/backupdrive/backup/sda9.image

så opretter den et image af min partition på min backupdisk som jeg ahr mounted.... , men den tager hele partitionen uanset hvad er anvendt af plads?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. september 2010 - 06:30 #8
kom bare med svar
Avatar billede serverservice Praktikant
10. januar 2011 - 21:53 #9
Nå men mener ikke der var en løsning andet end agt anvende fil fremfor image kopi
Avatar billede serverservice Praktikant
10. januar 2011 - 21:53 #10
svar