Avatar billede sirvoks Nybegynder
04. september 2009 - 19:58 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Overvejelser vdr. Glemt password / sikkerhed

Hej.

Hvordan kan en glemt-password funktion laves mest mulig sikker så andre brugere ikke har mulighed for at få andre brugere's passwords?

Lige pt. kører det sådan
Bruger skriver email -> email afsendes med link -> bruger trykker på link med bekræftelseslink -> email afsendes med nyt kodeord -> brugeren er glad

Vh.
Anders
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2009 - 20:05 #1
Det kan vel ikke blive meget mere sikkert?
Avatar billede sirvoks Nybegynder
04. september 2009 - 20:12 #2
Der er en ting jeg har tænkt lidt over.. hvordan skal jeg lave det unikke link som brugeren kan trykke på? Det skal være et man ikke bare lige kan lave for sig selv, selvom det bliver lagt i db'en da man så bare kan bestille en kode og måske 'regne' sig frem til bekræftelseslinket.. nogen gode ideer?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 20:20 #3
En SHA-256 hash af f.eks.:
  rigtigt navn + tid + memory forbrug paa systemet
er ikke til at gaette.

Men jeg forstaar ikke hvad du vil beskytte dig mod. Hvis de ikke kan intercepte email kan de ikke faa passwordet og hvis de kan intercepte email, saa har de ikke behov for at gaette link.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2009 - 20:22 #4
Få serveren til at returnere en GUID og brug det i linket. http://en.wikipedia.org/wiki/Guid
Avatar billede sirvoks Nybegynder
04. september 2009 - 20:26 #5
#3: Det er bare for at undgå at nogen vil irriterre andre brugere ved konstant at nulstille deres password..
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 20:32 #6
Man boer ikke bruge GUID's til den slags. GUID's har meget lille chance for tilfældig collision men er ikke sikre mod angreb.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 20:33 #7
re #5)

Hjælper linket på det?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 20:35 #8
Ah. Du vil forhindre at nogen uden adgang til email requester et nyt password og gaetter link URL som en form for chikane ?
Avatar billede sirvoks Nybegynder
04. september 2009 - 20:36 #9
#8: Lige præcis..
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2009 - 20:45 #10
Der er flere som bruger GUID til den slags link arne_v
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 20:58 #11
Det er muligt. Der er ogsaa mange sites som er pivaabne for SQL injection.

Hvis du laeser dit eget Wikipedia link saa staar der:

Cryptanalysis of the WinAPI GUID generator shows that, since the sequence of V4 GUIDs is pseudo-random, given the initial state one can predict up to the next 250 000 GUIDs returned by the function UuidCreate[2]. This is why GUIDs should not be used in cryptography, e.g., as random keys.

GUID's er designet til at vaere tilfaeldige men ikke til at vaere svaere at gaette.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2009 - 21:02 #12
Ja ok! arne_v :-) kom spørgsmålet så ikke fra CIA eller PET
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 21:11 #13
Maaske. Men man kan jo ligesaa godt goere det ordentligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 21:14 #14
Men nu vi taler om det, saa skal mit forslag i #3 have mere end ca. 100 random bits for at vaere sikker.

Det kraever vist en rimelig praecis tid og flere memory oplysninger at faa det.

Men SHA-256 delen skulle vaere fin.
Avatar billede sirvoks Nybegynder
04. september 2009 - 21:31 #15
Hvad med det her:

$salt = uniqid() . memory_get_usage () . time();
$enc = sha1($salt);

Laver noget i retningen af:
Salt: 4aa16a6ac497e4745201252092522
Enc: 3893ee46039f9a6edf83054ba4d21282bb23fdb1

Er den nogenlunde eller?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2009 - 21:47 #16
Det er saadan noget jeg taenker paa.

Men man skal bare sikre sig at $salt har et tilpas stort range til at forhindre dictionary attacks.

Jeg kan checke de specifikke dele senere.
Avatar billede sirvoks Nybegynder
04. september 2009 - 21:53 #17
lige nu så tjekker den IP + email + guid med det der er lagret i DB'en ... og det skal passe ved første forsøg... ellers sletter den det entry fra databasen.. ved ikke om det lyder OK?
Avatar billede sirvoks Nybegynder
04. september 2009 - 22:03 #18
#16: Det må du gerne. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2009 - 23:58 #19
uniqid() er ikke super god i den sammenhæng.

Så vidt jeg kan se så virker den som:

function myuniqid() {
    $t = explode(' ', microtime());
    return sprintf('%08x%05x', $t[1], intval($t[0]*1000000));
}

hvilket reelt set bare er tiden i milliontedele sekunder. Den kan godt forudsiges.

Men sammen med memoryforbrug og brug af hash, så må den være så svær at ramme at det er sikkert nok.
Avatar billede sirvoks Nybegynder
09. september 2009 - 23:22 #20
Arne> Smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2009 - 23:54 #21
svar