Avatar billede lillholm Nybegynder
02. september 2009 - 15:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

logrotate - logfilerne opføre sig ikke ordenligt

Har problemer med at jeg har logfiler der er tomme.

Herunder kan der ses hvad jeg har af logfiler

wireless:/etc/dhcp3# ls -l /var/log/ |grep dhcp
-rw-r----- 1 root        adm        0 2009-09-02 06:25 dhcpd.log
-rw-r----- 1 root        adm    32667 2009-09-02 15:29 dhcpd.log.1
-rw-r----- 1 root        adm  252681 2009-09-02 05:49 dhcpd.log.2

Lige nu er dhcpd.log filen tom og den skriver i .1
hvis man kigger i .2 har den logs for to dage i samme fil.

Nogen der har en forklaring på hvorfor det sker?

Og så lige et sidespørgsmål..
Den bliver roteret omkring klokken 6:30 om morgenen.. Hvordan ændre man det til at den gør det klokken 00:00 ?

i min config fil står følgende:
/var/log/dhcpd.log
{
        rotate 3
        daily
        missingok
        nocompress
        postrotate
                /etc/dhcp3/read_log.pl > /dev/null
        endscript
}
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 15:31 #1
Det lyder mystisk, at der skrives i "dhcpd.log.1" og ikke i "dhcpd.log". Har du prøvet at genstarte DHCP servicen, og checke logfilerne igen ??

Mht. dit sidste spørgsmål, så roteres dine logfiler via et cron-job. Prøv at kigge i /etc/cron.daily/.
Her finder du filen "logrotate", som er det script som sørger for at logfilerne bliver roteret, som defineret i /etc/logrotate.conf (eller i /etc/logrotate.d/)

Alle scripts i /etc/cron.daily/ bliver kørt dagligt. Dette styres i filen /etc/crontab
Hvis du kigger i denne fil, vil du sikkert finde denne linje:

25 6    * * *  root    test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily )

Her kan du se, at cron-jobbet bliver kørt hver dag kl. 06:25.
Ønsker du at dine cron-jobs skal køre på et andet tidspunk, skal du blot rette de 2 første kolloner (minutter og timer).

Jeg vil anbefale dig at læse man. siderne, da dette giver en god forståelse af hvordan cron virker (info crontab)
Avatar billede lillholm Nybegynder
11. september 2009 - 10:18 #2
Tak for dit svar.

Ja. DHCP servicen bliver genstartet minimum en gang om dagen da jeg har lavet et script som automatisk laver en config fil.

cron.. Ja det giver jo rigtig god mening.

Jeg takker mange gange for svaret.
Tror desvære at problemet med logfilerne må forblive et mysterie for denne gang.

Smider du et svar. Så får du points.
Avatar billede lillholm Nybegynder
13. januar 2010 - 18:07 #3
Nu må det vist være lukke tid :)