Avatar billede heyza_dk Nybegynder
01. september 2009 - 18:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Vis seneste id fra DB

Hej venner

Nu kommer der et dumt spørgsmål som nok er meget simpelt og når nogen svarer vil jeg slå mig selv i hovedet.

Jeg har lavet et livescript til fodboldkampe for et hold, så man kan følge med online hjemmefra, når man klikker ind på siden skal den selvfølgelig vise den kamp der senest er oprettet altså den aktuelle

Jeg får nu den frem der har id nr 1, men skal jo have nr 2, 3 osv.

Siden er lavet med Dreamweaver hvis det er nogen hjælp

Nogen der kan hjælpe?
Jeg sætter mange point på højkant for at få svaret på noget simpelt, jeg er ikke ny indenfor php men kan overhoveder ikke finde formlen
Avatar billede keysersoze Guru
01. september 2009 - 18:29 #1
hvordan ser din SQL ud? Du mangler højst sandsynligt bare en ORDER BY id desc.
Avatar billede coderdk Praktikant
01. september 2009 - 20:16 #2
Hav et datetime-felt med "kampdato" - denne kan du så sortere på - du kan ikke være sikker på, at databasen ikke genbruger ID'er f.eks. (nogle RDBMS'er gør dette).
Avatar billede heyza_dk Nybegynder
01. september 2009 - 20:54 #3
Jeg er klar over med at trække dem ind men kan godt se en fejl i mit indlæg, det er selvfølgelig kun det nyeste der skal vises, ikke de gamle, alternativet er at lave et banner der linker direkte til aktuelle id, men vil være mere lækkert hvis det bare er banneret der skal skiftes og ikke hele stien.

En anden mulighed jeg har i tankerne kan vel også være at lave en kamp aktiv eller inaktiv, så skal det være noget med if og else, men det kan jeg ikke få til at virke :(
Avatar billede keysersoze Guru
01. september 2009 - 21:26 #4
sammen med din order by så hav en limit? LIMIT 0, 3? Ellers må du rigtig nok have "noget" der kan indikere hvad der er nyt og hvad der ikke er (dato, bit...)
Avatar billede heyza_dk Nybegynder
02. september 2009 - 19:57 #5
@ keysersoze

Det virker ikke helt..

Her er mit udtræk
"SELECT * FROM kampe WHERE id = %s ORDER BY id DESC LIMIT 1"

Det burde som jeg kender det lave et udtræk på en og da jeg samtidig sorterer det ud burde det være den nyeste????
Men der sker intet
Avatar billede keysersoze Guru
02. september 2009 - 20:43 #6
Vi taler mysql right? Hvad vil %s indeholde? Hvilket resultat får du?
Avatar billede heyza_dk Nybegynder
03. september 2009 - 12:04 #7
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2009 - 12:34 #8
hvad indeholder %s? Du skal vel ikke lave en where-statement på id samtidig med en din order ny og limit?

"SELECT * FROM kampe ORDER BY id DESC LIMIT 1"
Avatar billede heyza_dk Nybegynder
03. september 2009 - 13:27 #9
%s indeholder id'et som jeg skriver er det lavet med Dreamweaver så det er noget kode den sætter ind.
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2009 - 14:26 #10
nu skal man jo ikke tro på alt hvad dreamweaver eller andre af den type automatiske kodere gør. Som jeg ser det skal den wherestatement ikke benyttes - dels fordi der ikke umiddelbart er noget sted at få id'et fra og dels fordi den er irrelevant i forhold til din limit. Så prøv med den SQL jeg foreslog i #8.
Avatar billede heyza_dk Nybegynder
03. september 2009 - 14:50 #11
Det se rud til at det virkede.. og ja selvfølgelig så kalder den jo på id 2 gange..
Jeg holder lige tråden åben lidt endnu hvis mere skulle være problemet, men ellers får keysersoze pointene :)
Avatar billede keysersoze Guru
03. september 2009 - 18:16 #12
så lægger jeg lige et svar i mellemtiden.