Avatar billede FlikFlak9000 Nybegynder
01. september 2009 - 12:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

afrunding op og ned i vba

Hej

har et lille problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har en variabel som jeg gerne vil have rundet ned til et heltal. eksempel 5,3 til 5 og 6,9 til 6.

ligeledes har jeg en variabel der skal rundes op. eksempel 6,001 til 7 og 9,9 til 10

variablen står ikke i en celle men bruges kun i proceduren til vidre beregning og vil ikke overstige en værdi på 255.
Avatar billede kedde65 Praktikant
01. september 2009 - 12:58 #1
Hvis du har Excel 2007 så virker denne kode

Sub oprunding()
    Dim i As Single
    Dim op As Byte
    Dim ned As Byte
    i = 5.3

    op = WorksheetFunction.RoundUp(i, 0)
    ned = WorksheetFunction.RoundDown(i, 0)

    MsgBox op
    MsgBox ned

End Sub

Stor hilsen
Christian Kjær
Avatar billede FlikFlak9000 Nybegynder
01. september 2009 - 13:32 #2
Desværre er det ikke 2007 jeg sidder og arbejder ved men 2003.
men det kunne være fint hvis jeg kunne få koden til at virke i begge versioner.
fik vist ikke sagt at tallet skal bruges til vidre beregning i proceduren.
Avatar billede kedde65 Praktikant
01. september 2009 - 13:37 #3
Har du tjekket om den funktion jeg bruger den findes i 2003? Jeg må tilstå jeg ikke kan huske det :)

Stor hilsen
Christian
Avatar billede FlikFlak9000 Nybegynder
01. september 2009 - 14:55 #4
Hej Christian

Nu har jeg fået testet om det virker i 2003, og det gør det så tusind tak for hjælpen. smid et svar så du kan få dine point.

MVH. Lars
Avatar billede kedde65 Praktikant
01. september 2009 - 15:01 #5
Det er jo fantastisk :-)

Hermed et svar fra mig!

Stor hilsen
Christian Kjær
ck@officekonsulenterne.dk