Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
30. august 2009 - 11:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hjælp til hvordan man beregner antal ledningselektroner...

jeg skal bruge noget hjælp til følgende fysik opgave:

Lad os i denne opgave betragte et stykke af en kobberledning på 1 meter, som har et tværsnitsareal på 1mm^2.

a ) beregn massen af ledningsstykket. (har jeg lavet)= 8.933 gram
b ) beregn antal mol kobberatomer dette. (har jeg lavet) = 1.433*10^-5 mol

c ) Idet der er en lednings elektron pr. kobberatom, så ønskes antallet af lednings elektroner bestemt i ledningsstykket...

det er i c'en jeg får brug for jeres hjælp... :/
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2009 - 12:30 #1
Jaik!! Godt jeg ikke har fysik eller går i skole :-)

Som jeg forstår det skal du vel udregne det efter atomvægten for kobber.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2009 - 12:31 #2
8.933 gram for 1 Meter ledning? Det er godt nok en tyk ledning?
Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
30. august 2009 - 12:37 #3
a og b er rigtige:D det er i hvert fald det der står som rigtigt i facitlisten :P

det er bare c'ern der er problemer med :/
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2009 - 15:14 #4
*skurk* Du snyder :-)

8 Kilo for én meter ledning, giver ingen mening
Avatar billede zynzz Praktikant
30. august 2009 - 15:32 #5
Det med 8 kilo er meget forkert.. :)

Bliver der opgivet nogle informationer på alt dette ?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2009 - 18:26 #6
Altså 8.933 gram er omkring 9 Kilo Men hvis du mener 8,933 gram er det noget andet
Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
09. juni 2010 - 10:05 #7
...