Avatar billede Slettet bruger
28. august 2009 - 10:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

VBScript til indlæsning af data fra Excel til distributionsliste i Outlook

Jeg har brug for at få lavet et lille VBScript som kan følgende:

Jeg skal importere nogle data fra et Excelark til "kontaktpersoner" i Outlook. De data vil jeg gerne parre med nogle distributionslister i Outlook. Jeg forestiller mig et vbscript med nogle hardcodet værdier. Hvis der står "liste1" i kolonne "c" i Excel, så skal alle de rækker i Excel som har "liste1" i kolonne c, tilnyttes en distributionsliste i Outlook af samme navn o.s.v. Nogen der kan hjælpe med det?
Avatar billede fedtoere Praktikant
28. august 2009 - 13:09 #1
Jeg har tidligere lavet et enkeltstående program i Excel hvori alle e-mails var listet. I mit excel ark havde jeg så forskellige kolonner hvori jeg kunne sætte tilknytning mm.
Vha dette kunne man så udvælge alle de e-mails som hørte til den ønskede gruppe. Jeg benytte så blot at lave et felt i excel-arket hvori alle disse e-mails stod semikolon separerat. Så brugte jeg copy+paste for at flytte disse til outlook.
Ikke smukt, men vil virke altid ligegyldigt om det er outlook eller web baseret mail (hvis man kan udskifte ; med f.eks , ).

Det er ikke specielt "fancy" men det er overskueligt og så virker det.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2009 - 13:27 #2
Det jeg faktisk har brug for er, at når man vælger at importere mit excelark til Outlook, så skal koden ved importen sætte kontaktpersonerne som kommer ind i Outlook, ind i en bestemt distributionsgruppe.
Jeg skal løbende læse 400 emailadresser ind i Outlook, og så sætte dem i en distributionsgruppe. det er så den sidste del jeg gerne vil have automatiseret :-)
Avatar billede fedtoere Praktikant
28. august 2009 - 13:56 #3
hmmm, ja det har jeg ikke lige rodet med (endnu) :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2009 - 09:30 #5
Ja, det ligner noget.

Kan du kombinere det til mig??
Jeg vil gerne have en kolonne i Excel-arket hvor navnet på distributionslisten står, og der kan stå flere forskellige navne på lister, så det skal scriptet kunne finde ud af...
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 10:52 #6
Nu ser min makrokode i Outlook sådan her ud:

Function CreateDistList(FullName As String, EmailAddresses As String, Categories As String, DistName As String) As Boolean
' create Outlook distribution list contact from Excel
' stored in default Contacts folder

' EmailAddresses: a comma-delimited string literal list of valid email addresses
' DistName: a string literal name for the distribution list

Dim bWeStartedOutlook As Boolean

On Error GoTo ErrorHandler

'Dim vAddr As Variant
vAddr = Split(EmailAddresses, ",")

' get Outlook
Dim olApp As Object ' Outlook.Application
Set olApp = GetOutlookApp

' create distribution list items
Dim olDistListItem As Object ' Outlook.DistListItem
Dim tempMailItem As Object ' Outlook.MailItem
Dim tempRecipients As Object ' Outlook.Recipients

Set olDistListItem = olApp.CreateItem(7) ' olDistributionListItem
olDistListItem.DLName = DistName

' create dummy mailitem to pass recipient object to DistListItem
Set tempMailItem = olApp.CreateItem(0) ' olMailItem
' Outlook Object Model Guard will be triggered here
Set tempRecipients = tempMailItem.Recipients

Dim i As Long
For i = 0 To UBound(vAddr)
  tempRecipients.Add (vAddr(i))
Next i

With olDistListItem
  .AddMembers tempRecipients
  .Close olSave
End With

' if we got this far, assume success
CreateDistList = True
GoTo ExitProc

ErrorHandler:
CreateDistList = False

ExitProc:
Set tempRecipients = Nothing
Set tempMailItem = Nothing
Set olDistListItem = Nothing
If bWeStartedOutlook Then
  olApp.Quit
End If
Set olApp = Nothing
End Function

Function GetOutlookApp() As Object
On Error Resume Next
  Set GetOutlookApp = GetObject(, "Outlook.Application")
  If Err.Number <> 0 Then
    Set GetOutlookApp = CreateObject("Outlook.Application")
    bWeStartedOutlook = True
  End If
On Error GoTo 0
End Function

Sub ReadContacts()

Dim success As Boolean

Const olContactItem = 2

Set objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")

Set objExcel = CreateObject("Excel.Application")
Set objWorkbook = objExcel.Workbooks.Open("C:\import.xls")

x = 1

Do Until objExcel.Cells(x, 1).Value = ""

    Set objContact = objOutlook.CreateItem(olContactItem)
    objContact.FullName = objExcel.Cells(x, 1).Value
    objContact.Email1Address = objExcel.Cells(x, 2).Value
    objContact.Categories = objExcel.Cells(x, 3).Value
    olDistListItem = objExcel.Cells(x, 3).Value
    objContact.Save

    x = x + 1

  success = CreateDistList(objContact.FullName, objContact.Email1Address, objContact.Categories, objContact.Categories)

Loop

objExcel.Quit

End Sub
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 10:53 #7
Men da linien:
success = CreateDistList(objContact.FullName, objContact.Email1Address, objContact.Categories, objContact.Categories)

står ind i en loop, så oprettes der jo 2 distributionslister med samme navn hver gang et navn optræder flere gange i kolonne C...

Nogen der kan hjælpe med at tilrette koden???
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2012 - 15:55 #8
sdsd