Avatar billede turbodk Nybegynder
27. august 2009 - 21:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke skrive til database

Hej..
Jeg er ved at kode en side som skal kunne poste og vise nogle posts i en form for blog format, jeg har imidlertid problemer med at skrive data til databasen...

<--- aoptakt.php --->

<?php
    include("../mysqldata.php");

    if($titel != "" AND $forfatter != "" AND $content1 != "" AND content2 != "" AND content3 != "") {
        echo "Optakten er tilføjet databasen!<br>Optakten skal godkendes før den vises for alle, vær venlig ikke selv at gøre dette, men mind i stedet en anden admin om det. Godkendelsesprocessen er med til at holde det skriftlige niveau her på FirstTouch.dk oppe.";
        $type = "OPTAKT";
        $check = "0";
        $db = mysql_connect($db_host, $db_user, $db_password);
        mysql_select_db($db_name, $db);
            mysql_query("INSERT INTO content (titel, forfatter, content1, content2, content3, type, check) VALUES ('$titel', '$forfatter', '$content1', '$content2', '$content3', '$type', '$check')"); }
    else {
?>

<form method="post" action="index.php?side=aoptakt">
        <table>
            <tr>
                <td align="right" valign="center">Overskrift:&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
                <td align="left" valign="center"><input type="text" name="titel"></td>
            </tr><tr>
                <td align="right" valign="center">Forfatter:&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
                <td align="left" valign="center"><select name="forfatter"><?php include('forfattere.php'); ?></select></td>
            </tr><tr>
                <td align="right" valign="center">Appetizer:&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
                <td align="left" valign="center"><input type="text" name="content1"></td>
            </tr><tr>
                <td align="right" valign="center">Indledning:&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
                <td align="left" valign="center"><input type="text" name="content2"></td>
            </tr><tr>
                <td align="right" valign="center">Main Content:&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
                <td align="left" valign="center"><input type="text" name="content3"></td>
            </tr><tr>
                <td align="right" valign="center"></td>
                <td align="left" valign="center"><input type="submit" value="Send"></td>
            </tr>
        </table>
</form>

<?php } ?>

<--- aoptakt.php --->

Filen er included i en index, så der mangler ikk html og lignende :)

Problemet er at den nærmest bare sletter alt jeg skriver i de felter og gør ingenting når jeg trykker på submit-knappen...

Sætter jeg alle != til == så gør den som planmæssigt, tilføjer til databasen men det er jo bare tomme felter... Hvad gør jeg galt?
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 21:59 #1
<ole>

Med mindre du bruger en oldgammel og usikker PHP version/opsætning, skal du finde dine variabler i $_POST array'et:
    $_POST["titel"], $_POST["forfatter"], osv

/mvh
</bole>
Avatar billede turbodk Nybegynder
27. august 2009 - 22:33 #2
Altså jeg skal lave det her:
mysql_query("INSERT INTO content (titel, forfatter, content1, content2, content3, type, check) VALUES ('$titel', '$forfatter', '$content1', '$content2', '$content3', '$type', '$check')"); }

Til det her:
mysql_query("INSERT INTO content (titel, forfatter, content1, content2, content3, type, check) VALUES ($_POST["titel"], $_POST["forfatter"], $_POST["content1"], $_POST["content2"], $_POST["content3"], $_POST["type"], $_POST["check"])"); }

Hvad så med det her:
if($titel != "" AND $forfatter != "" AND $content1 != "" AND content2 != "" AND content3 != "")
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:38 #3
Jamen, det skal du naturligvis også lave om  =)
Avatar billede turbodk Nybegynder
27. august 2009 - 22:50 #4
Det hjælper ikke :/
Nu stopper den bare med at indlæse siden når den når til det punkt hvor jeg har includede ovenstående fil, er der andre steder det skal rette stil?

Nede i formen måske?
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:59 #5
Skriv allerførst i dokumentet:

<?php
    error_reporting(E_ALL);
    include("../mysqldata.php");
    // ... osv ... osv ...

- og tilføj også debugging i kaldet:

mysql_query("INSERT INTO content (titel, forfatter, content1, content2, content3, type, check) VALUES ($_POST["titel"], $_POST["forfatter"], $_POST["content1"], $_POST["content2"], $_POST["content3"], $_POST["type"], $_POST["check"])") or die (mysql_error()); }

Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 23:02 #6
- og så har du ged i dine gåseøjne:

mysql_query("INSERT INTO content (titel, forfatter, content1, content2, content3, type, check) VALUES (".$_POST["titel"].", ".$_POST["forfatter"].", ".$_POST["content1"].", ".$_POST["content2"].", ".$_POST["content3"].", ".$_POST["type"].", ".$_POST["check"].")") or die (mysql_error()); }

Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 23:39 #7
Prøv at backtick'e dine feltnavne:
    (`titel`, `forfatter`, `content1`, `content2`, `content3`, `type`, `check`)
Avatar billede turbodk Nybegynder
27. august 2009 - 23:23 #8
Så nu skete der noget :)
Nu kommer den videre, og skriver mine echo's ud..

Men den afslutter med følgende linje:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'check) VALUES (opkopk, Joakim, okopk, opkopkopkopk, opkop, OPTAKT, 0)' at line 1
Avatar billede turbodk Nybegynder
28. august 2009 - 20:49 #9
Igen skete der en reaktion :P

Nu kommer jeg igen videre, og får udskrevet min echo, sammen med følgende fejl:

Unknown column 'okpoko' in 'field list'

Det felt jeg skrev 'okpoko' (Jeg tastede bare noget tilfældigt xD) var titel-feltet.

Kan jeg sætte pointene lidt op? Det er vi vidst ved at være ude i? :P
Avatar billede olebole Juniormester
28. august 2009 - 23:36 #10
Sorry, det mig,der kvajer mig  :o|

mysql_query("INSERT INTO `content` (`titel`, `forfatter`, `content1`, `content2`, `content3`, `type`, `check`) VALUES ('".$_POST["titel"]."', '".$_POST["forfatter"]."', '".$_POST["content1"]."', '".$_POST["content2"]."', '".$_POST["content3"]."', '".$_POST["type"]."', '".$_POST["check"]."')") or die (mysql_error()); }

- så skulle det gerne virke  =)
Avatar billede turbodk Nybegynder
29. august 2009 - 00:11 #11
Lol ja det er dig der kvajer dig xD
Nej det virker sgu, titusinde tak for hjælpen :)

Hvis du har en metode jeg kan sætte pointene lidt op, og er intereseret i det vil jeg meget gerne tilbyde dig noget mere, men ellers så smid et svar og så får du dine 60 point :)

Igen, mange tak :)
Avatar billede olebole Juniormester
29. august 2009 - 00:27 #12
Selvtak - og 60 points er helt fint med mig  =)
Avatar billede olebole Juniormester
29. august 2009 - 11:11 #13
Tak for points  =)