Avatar billede stop_saltning Nybegynder
26. august 2009 - 18:23 Der er 5 kommentarer

Fejl ved Ubuntu efter install via USB.

Efter at have installeret Ubuntu 9.0.4 via USB-nøglen på min bærbar acer, har den kun brugt 2.10 Gib. af ialt 140 Gib. og med det resultat at der ikke er plads til den anbefalet opgarderingen af Ubuntu. Har forgæves forsøgt at tilført fler Gib via, boote fra USB-nøglen i programmet "Partion editor"
Ser frem til hjælp på en løsning.
Avatar billede skau Nybegynder
26. august 2009 - 21:20 #1
Der er sikkert nogen der har en god vejledning til at udvidde /, men det er meget afhængigt af om du feks benytter en volume manager - hvis ikke du får et bedre svar er her en måde du kan omgå en ominstallering

Find et bibliotek at flytte ud på et nyt mount point (men hold dig fra systembiblioteker som feks /usr/bin, /etc osv) (du kan også vælge underbiblioteker som feks /usr/local)

Med kommandoen
sudo du -sh /*

I mit tilfælde kan jeg se at /home fylder 18g, planen er så at flytte indholdet af /home ud på en ny partition og dermed frigive 18g på /
I din partitionseditor lav en ny partition på lidt over hvad du har brug for - feks 25G (det kan jo være /home skal vokse) af typen Linux

boot din ubuntu og find ud af hvad den nye partition hedder ved feks at bruge kommandoen

cat /proc/partitions

lad os sige at det er sdb1 der er den nye partition

lav et filsystem på /dev/sdb1 af typen ext3 med kommandoen

sudo mkfs -t ext3 /dev/sdb1

mount dit nye filsystem i en dummyfolder feks /home2 med kommandoen

sudo mkdir /home2
sudo mount /dev/sdb1 /home2

Kontroller at det er mountet med kommandoen

df -h

flyt alle filer fra /home til /home2 og bibehold alle rettigheder og ejerskaber (tar er nemt til dette formål)
sudo -s
tar cf - /home | (cd /home2 ; tar -xfp -)

kontroller med cd, ls og df at du har fået indholdet kopieret over i /home2 og at du har plads tilovers

indsæt linien i din /etc/fstab der gør at filsystemet vil blive mountet ved næste start
/dev/sdb1 /home ext3 0 0

Nu blir det tricky - hvis du som mig har valgt /home er det let, du skal nemlig slette hele indholdet af det eksisterende bibliotek, hvis du har valgt et systembibliotek skal du muligvis i single user mode for at slette - men hvis du er i tvivl så hold dig til bruger biblioteker og /usr/local

cd /home
sudo rm -rf *

og så skal du bare reboote

Jeg håber det hjælper (hvis ikke du får bedre svar) - er desværre ikke online de næste par dage her på eksperten)
Avatar billede skau Nybegynder
26. august 2009 - 21:26 #2
Ps. hvis du ikke sletter filerne i biblioteket før du mounter oveni, vil du ikke frigive plads da filerne stadig er i / og kommer frem hvis du unmounter dit filesystem - så sletningen er impirativ
Avatar billede stop_saltning Nybegynder
26. august 2009 - 22:43 #3
Tak for dit råd, men det er en for stor mundful for mig, desværre. Jeg glemte at oplyse at mit styresystem er XP sp.3. Havde før Vista på, som fulgte med i købet, men det var noget brok, bl.a. lagde systemet beslag på næsten hele harddisken.
Har også prøvet via boote fra USB-nøglen i programmet, "Partion editor" og der reserveret 8 Gib, og forsøgt at geninstallere Ubuntu der, men uden held. Installationen tillader "kun" brug af de 2.10 Gib... mystisk.
Avatar billede fuglen1 Novice
29. august 2009 - 16:54 #4
Et gæt kan være at du har valgt et filsystem der kun tillader max 2gb
Hvis det er en hel harddisk der skal bruges vælger du benyt hel disk.
Der er os guide i installationen så du kan have Windows og Ubuhntu ligge side om side.
Jeg bruger selv ext3
Avatar billede stop_saltning Nybegynder
31. august 2009 - 11:18 #5
Tak for oplysningen.
Jeg har klaret sagen. Først; jeg havde gjort brug af første forslag i install... "Windows og Ubuntu ligge side om side" men som kun valgte at bruge de 2gb. Næste forslag; "brug hele harddisken" sprang jeg over, og brugte i stedet tredje løsning, hvor jeg direkte kunne vælge hvor meget harddisk plads jeg skulle bruge. Grunden til første valg var frygten for at miste XP som jeg har brugt 2 dage på at installere.