Avatar billede annex Nybegynder
25. august 2009 - 16:52 Der er 1 løsning

Ajax Page Fetch eller lignende

Jeg har en webside hvorpå jeg har lavet en række faneblade i indholdsfeltet (der er overordnede menuer). I hvert faneblad er det meningen at jeg vil udstille indhold fra andre websider fra samme domæne. Mit site ligger i Obvius CMS.

Jeg har forsøgt at bruge Ajax Page Fetch til at hente indhold fra en underliggende webside til et af fanebladene - det fungerer sådan set fint, men jeg får hele siden med (inkl menuer o.s.v.) og jeg er kun interesseret i at få det indhold der ligger i div id="content" med.

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre og i så fald hvordan? Det behøver ikke være med Ajax Page Fetch, det kan også være et andet script.

/***********************************************
* Ajax Page Fetcher- by JavaScript Kit (www.javascriptkit.com)
***********************************************/

var ajaxpagefetcher={
loadingmessage: "Loading Page, please wait...",
exfilesadded: "",

connect:function(containerid, pageurl, bustcache, jsfiles, cssfiles){
    var page_request = false
    var bustcacheparameter=""
    if (window.XMLHttpRequest) // if Mozilla, IE7, Safari etc
        page_request = new XMLHttpRequest()
    else if (window.ActiveXObject){ // if IE6 or below
        try {
        page_request = new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP")
        }
        catch (e){
            try{
            page_request = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP")
            }
            catch (e){}
        }
    else
        return false
    var ajaxfriendlyurl=pageurl.replace(/^http:\/\/[^\/]+\//i, "http://"+window.location.hostname+"/")
    page_request.onreadystatechange=function(){ajaxpagefetcher.loadpage(page_request, containerid, pageurl, jsfiles, cssfiles)}
    if (bustcache) //if bust caching of external page
        bustcacheparameter=(ajaxfriendlyurl.indexOf("?")!=-1)? "&"+new Date().getTime() : "?"+new Date().getTime()
    document.getElementById(containerid).innerHTML=ajaxpagefetcher.loadingmessage //Display "fetching page message"
    page_request.open('GET', ajaxfriendlyurl+bustcacheparameter, true)
    page_request.send(null)
},

loadpage:function(page_request, containerid, pageurl, jsfiles, cssfiles){
    if (page_request.readyState == 4 && (page_request.status==200 || window.location.href.indexOf("http")==-1)){
        document.getElementById(containerid).innerHTML=page_request.responseText
        for (var i=0; i<jsfiles.length; i++)
            this.loadjscssfile(jsfiles[i], "js")
        for (var i=0; i<cssfiles.length; i++)
            this.loadjscssfile(cssfiles[i], "css")
        this.pageloadaction(pageurl) //invoke custom "onpageload" event
    }
},

createjscssfile:function(filename, filetype){
    if (filetype=="js"){ //if filename is a external JavaScript file
        var fileref=document.createElement('script')
        fileref.setAttribute("type","text/javascript")
        fileref.setAttribute("src", filename)
    }
    else if (filetype=="css"){ //if filename is an external CSS file
        var fileref=document.createElement("link")
        fileref.setAttribute("rel", "stylesheet")
        fileref.setAttribute("type", "text/css")
        fileref.setAttribute("href", filename)
    }
    return fileref
},

loadjscssfile:function(filename, filetype){ //load or replace (if already exists) external .js and .css files
    if (this.exfilesadded.indexOf("["+filename+"]")==-1){ //if desired file to load hasnt already been loaded
        var newelement=this.createjscssfile(filename, filetype)
        document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(newelement)
        this.exfilesadded+="["+filename+"]" //remember this file as being added
    }
    else{ //if file has been loaded already (replace/ refresh it)
    var targetelement=(filetype=="js")? "script" : (filetype=="css")? "link" : "none" //determine element type to create nodelist using
    var targetattr=(filetype=="js")? "src" : (filetype=="css")? "href" : "none" //determine corresponding attribute to test for
    var allsuspects=document.getElementsByTagName(targetelement)
    for (var i=allsuspects.length; i>=0; i--){ //search backwards within nodelist for matching elements to remove
      if (allsuspects[i] && allsuspects[i].getAttribute(targetattr)!=null && allsuspects[i].getAttribute(targetattr).indexOf(filename)!=-1){
      var newelement=this.createjscssfile(filename, filetype)
      allsuspects[i].parentNode.replaceChild(newelement, allsuspects[i])
      }
},

pageloadaction:function(pageurl){
    this.onpageload(pageurl) //call customize onpageload() function when an ajax page is fetched/ loaded
},

onpageload:function(pageurl){
//do nothing by default
},

load:function(containerid, pageurl, bustcache, jsfiles, cssfiles){
    var jsfiles=(typeof jsfiles=="undefined" || jsfiles=="")? [] : jsfiles
    var cssfiles=(typeof cssfiles=="undefined" || cssfiles=="")? [] : cssfiles
    this.connect(containerid, pageurl, bustcache, jsfiles, cssfiles)
}

} //End object
Avatar billede annex Nybegynder
25. august 2009 - 16:57 #1
Spørgsmål oprettet forkert