Avatar billede jepjep Nybegynder
12. juli 2001 - 01:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med join

Jeg har 2 tabeller, een med samtlige postnr. i DK og een med forskellige firmaer.

DB-Struktur:

POSTAL (tabel)
Id
Postal
City

COMPANIES
Id
PostalId        <--- Lookup fra POSTAL.Id, Postal.City
Company

\'kode

set rs = con.Execute(\"SELECT Top 10 * FROM Companies INNER JOIN Postal ON Companies.PostalCodeId = Postal.Id ORDER By Companies.Id DESC\")

Problemet er at der er 2 kolonner med samme navn Companies.Id og Postal.Id - hvordan specificerer jeg at vil vælge Postal.Id;
f.eks.

coid = rs(\"Postal.Id\")
\' Output =  Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.
\' Så den dur ikke....

Nogen der kan hjælpe??
Avatar billede tknudsen Nybegynder
12. juli 2001 - 07:33 #1
Hvis data kommer fra en ms sql da burde du bare kunne angive rs(\"id\").

Eller kan du angive et alias til det id felt du vil bruge:

SELECT c.Id AS MyId,c.Company,c.PostalId
FROM Companies AS c
INNER JOIN Potal
ON c.PostalId = Postal.Id

men jeg forstår ikke helt måden du gør det på ? laver du den join fordi du ikke er sikker på at der findes et postal.id pr record i companies tabellen ? og hvorfor bruger du ikke Postal som key (jeg ved ikke om der er flere byer der har samme postnr - hvis det altså er postnr vi snakker om her...), men fyr løs hvis du har flere spørgsmål eller meninger...
Avatar billede dohn Nybegynder
12. juli 2001 - 11:47 #2
coid = rs(\"[Postal.Id]\")
Avatar billede jepjep Nybegynder
12. juli 2001 - 13:49 #3
tknudsen, tak for svaret - det hjalp med
c.id as myid...
Det er fordi der er flere records med samme postnr...

dohn, coid = rs(\"[Postal.Id]\") virker ikke, man kan ikke lave referencen på den måde...
Avatar billede jepjep Nybegynder
12. juli 2001 - 13:52 #4
hvis jeg kun angiver rs(\"id\") for id\'et fra den forkerte tabel, nemlig id\'et fra companies.id...
Det skyldes vel at jeg SELECTer fra Companies istedet for Postal.... JOIN bliver jo på Postal, så der er åbenbart nødvendigt med det alias