Avatar billede skwizie Nybegynder
24. august 2009 - 12:19 Der er 6 kommentarer

Zyxel NBG-415N - dårligt wifi

Jeg har haft en router af ovenstående model i snart lidt over 1 år, uden den har voldt de store problemer, men nu er den ekstrem langsom på det trådløse - endda sommetider skyld i at computeren fryser grundet langsom / dårlig wifi.

Er det selve routeren der trænger til en ny model, eller er det noget helt andet der er galt:

Laptop - helt ny / formateret
2 rum væk, ca. 15 meter er der kun 2 "streger" på dækningsindikatoren i Vista.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. august 2009 - 12:58 #1
Allerførst gør du routeren strømløs i 10 til 15 sekunder, og ser om det hjælper.

Der er helt sikkert nogle af dine naboer, som har fået trådløst netværk inden for det sidste år. Hvis de kører på samme kanal som dit netværk, har du problemer. Hvis de kører på en af nabokanalerne (1 på hver side), kan du også få problemer.

Løsningen er at hente og installere www.netstumbler.com og start programmet.
Den kan fortælle dig om alle de trådløse netværk den kan se, og hvilken kanal der anvendes.
Langt de fleste routere anvender kanal 11 som default kanal, og der er på det sidste kommet routere der anvender kanal 6 som default.

Med den viden du har fået fra netstumbler, vælger du en kanal der ligger mindst 2 kanaler fra andre netværk. Hvis du f.eks. vælger kanal 3, så skal kanal 2, 3 og 4 være ledige.
Husk dog på, at netstumbler også finder dit eget netværk, og det tæller selvfølgelig ikke med.
Du skal også huske på, at der forekommer nogle, som slukker for derres router, når de ikke anvender den, og derfor er listen af netværk fra netstumbler ikke nødvendigvis fyllestgørende.

Når du har været gennem ovenstående, og det tilsyneladende fungerer, så er det første du gør, ved en genopstående af problemet, at starte netstubmler op, og se om der skulle være kommet flere trådløse net i dit nabolag, og så vælge din kanal tilsvarende.

Den dyre og forkromede løsning er at anskaffe dig en dualchannel n-draft router med tilhørende netkort. Den kan køre på 5 MHz båndet, og der er ganske få der anvender dette bånd til trådløse netværk. Indtil videre :-)
Avatar billede skwizie Nybegynder
24. august 2009 - 13:03 #2
Hvad er den forkromede løsning så? Vil prøve det andet du foreslår først selvfølgelig.

Har også kigget på en D-Link DIR-655 istedet
Avatar billede skwizie Nybegynder
24. august 2009 - 13:10 #3
Hmm... Netstumbler kan ikke finde nogen "wireless adapter", hverken på laptop eller stationærer
Avatar billede skwizie Nybegynder
24. august 2009 - 13:48 #4
Så lykkedes det at få det til at virke... Men det hjalp ikke på det problem at der er meget dårlig dækning på det trådløse :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. august 2009 - 14:08 #5
Nej der forbedrer ikke dækningen, men forhindrer forstyrelser fra andre netværk, og dermed er sandsynligheden for forbindelse større, selv med dårlig dækning.

Den forkromede løsning er en Linksys WRT320 til omkring 600 plus netkort a la denne http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/WPC600N
Den fåes også i en USB udgave.

Med Linksys WRT320  skal du dog vælge om du vi køre på 2,4 MHz eller 5MGz
Det problem tager Linksys WRT610N sig af, for den kan køre på begge bånd samtidig. Den koster omkring 1000-1100 kroner.

Men prøv nu om ikke du kan klare dig med den nuværende løsning. det er kun et spørgsmål om at holde størst mulig afstand til andre trådløse netværk. En mindre relokering af routeren, som forbedrer rundspredningen af radiosignalet kan også overvejes.
Avatar billede skwizie Nybegynder
24. august 2009 - 14:25 #6
Nuværende løsning, ser jo ikke ud til at du: har prøvet flere channel-skift, uden succes :)

Det med at holde mig fra andre netværk virkede altså ikke, og det kan også være svært at undgå dem når man bor i et byhus midt i Århus ;)