Avatar billede madssch Nybegynder
20. august 2009 - 14:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Import af klasser

Hej Eksperter,

Jeg er rimelig novice i .NET, og er nu stødt på følgende udfordring:

Jeg har en fil (Default.aspx) med en tilhørende .cs-fil.
I .cs-filen opretter jeg forbindelse til en database og henter noget data. Et lille udsnit:

        SqlConnection dbConn = new SqlConnection(WebConfigurationManager.ConnectionStrings["cmsDbConn"].ConnectionString);
        string selectSql = "SELECT MenuId, Title, Icon FROM viewAdminMenu WHERE ParentId = 0 AND Visible = 1 AND LanguageId = 1 ORDER BY Priority";

        SqlCommand cmd = new SqlCommand(selectSql, dbConn);
        SqlDataAdapter adapter = new SqlDataAdapter(cmd);
        DataSet dsSubMenu = new DataSet();

Som det fremgår af ovenstående, er selve connectionstring'en gemt i min web.config.

Det, som jeg gerne vil, er, at gemme WebConfigurationManager.ConnectionStrings["cmsDbConn"].ConnectionString i en klasse for sig, så jeg ikke behøver skrive det igen og igen og så det samtidig automatisk virker, hvis jeg opretter andre dokumenter.

Jeg har oprettet en Class-fil (ConnectionString.cs) og placeret den i App_Code-mappen - men hvad så nu?

Hvordan trækker jeg oplysningerne fra ConnectionString.cs?

På forhånd tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2009 - 15:03 #1
Laver en static metode i klassen som returnerer strengen og kalder den.
Avatar billede madssch Nybegynder
20. august 2009 - 15:07 #2
Kan du være lidt mere specifik (jeg er novice, remember?)  :)

Jeg har denne class-fil:

using System;
using System.Data;
using System.Web.Configuration;
using System.Data.SqlClient;

public class ConnectionString
{
    public ConnectionString()
    {
        //
        // TODO: Add constructor logic here
        //
    }

Hvad gør jeg?
Avatar billede sph1nx Nybegynder
20. august 2009 - 15:16 #3
using System;
using System.Data;
using System.Web.Configuration;
using System.Data.SqlClient;

public class ConnectionString
{
    public ConnectionString()
    {
      public static string getConnString()
      {
        return  WebConfigurationManager.ConnectionStrings["cmsDbConn"].ConnectionString);

      }

Avatar billede sph1nx Nybegynder
20. august 2009 - 15:17 #4
og for at bruge den skriver du bare :

SqlConnection dbConn = new SqlConnection(ConnectionString.GetConnString());
Avatar billede madssch Nybegynder
20. august 2009 - 15:27 #5
Tak, jeg får følgende fejl:

1. } var forventet (blå markering ved 2. {)
2. Definition af type eller navneområde eller EOF var forventet

ConnectionString.cs:

using System;
using System.Data;
using System.Web.Configuration;
using System.Data.SqlClient;

public class ConnectionString
{
    public ConnectionString()
    {
        public static string GetConnString()
        {
            return WebConfigurationManager.ConnectionStrings["cmsDbConn"].ConnectionString;
        }
Avatar billede madssch Nybegynder
20. august 2009 - 15:32 #6
Dette ser vist ud til at virke:

using System;
using System.Web.Configuration;

public class ConnectionString
{
    public static string GetConnString()
    {
        return WebConfigurationManager.ConnectionStrings["cmsDbConn"].ConnectionString;
    }

Ser det rigtigt ud?
Avatar billede madssch Nybegynder
09. september 2009 - 08:40 #7
sph1nx > Dit indlæg ledte mig til løsningen. Vil du smide et svar?
Avatar billede sph1nx Nybegynder
09. september 2009 - 09:15 #8
og et svar