Avatar billede jpeace Nybegynder
19. august 2009 - 22:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Select med Contains eller like

Hej,
Hvordan er det lige at jeg laver en "simpel" select hvor jeg kun vælger på en kolonne der indeholder en bestemt tekst?

F.eks kunne det have set ud som noget i retning af dette:
SELECT * FROM minTabel WHERE beskrivelse CONTAINS "%nu er det nok%";

I MySql ville der vist stå LIKE istedet for CONTAINS - dog er jeg slet ikke sikker på at det er contains der skal bruges.

Håber at det var til at forstå ;-)
Avatar billede jpeace Nybegynder
19. august 2009 - 23:10 #1
Jeg fandt selv et svar her:

SELECT name FROM Ships WHERE CHARINDEX('sh', name) > 0

will output the ships that has the sequence of characters "sh" in its names. Here we use the fact that if a substring to be found is not found, the function CHARINDEX returns 0. The result of executing the query will contain the following ships:

name
Kirishima
Musashi
Washington
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2009 - 23:25 #2
LIKE virker i alle databaser - MySQL, MS SQLServer, Oracle, IBM DB2, PostgreSQL o.s.v..
Avatar billede jpeace Nybegynder
20. august 2009 - 00:05 #3
Tja, det har du ret i:

SELECT    * FROM MinTabel
WHERE    (navn LIKE '%rde%')

... må have mig der har kludret i det... Takker!