Avatar billede gregand Nybegynder
19. august 2009 - 18:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PC, DVI til LCD, HDMI, problemer med opløsning

Hej

Maskinen er en XP DK PRO 32 med WSUS. GF er Asus GTX260 896 kørerende med 190.38 og Dx 9.0c. LCD er en Samsung LE32A465C1W, men nyeste firmware.

Mellem de to bruger jeg et Sandberg DVI to HDMI 10m kabel.

Alt har virket upåkalgeligt indtil en aften, hvor vi så film, og jeg syntes der manglede noget i højre side af billedet.

Det viser sig, at skærmen nu kun kører 1024x786, trods det fodres med 1360x768. Hvis man flytter musen ud til kanten af skærmen, kan billedet "scrolles", altså det er skaleret.

Først faldt tanken på at TV'et havde smidt indstillingerne, eller at Nvidiapanelet var fundtosset og skulle ha en ny version, så der blev opdateret firmvare på LCD'en og driver opdateret. Bl.a. fordi LCD'en nu ikke længere stod som Samsung, men blot som Digital Skærm. Ingen forskel.

Jeg mistænkte så i anden omgang det billige kabel, og har derfor investeret i et "Supra" 12m HDMI-DVI kabel fra AV-Connection til den nette sum af 1036,48 kr, da jeg alligevel skal ha et UN46B9000 den dag det kommer på gaden, og det billige ikke understytter 1080p ud på 10m. Kablet kom så idag, og blev test opsat. Ingen forskel.

Det kunne jeg egentlig ha sagt mig selv da, skærmen jo sådan set kan vise et 1360x768 billede, dog med skalering (scroll).

Så tilbage til Nvidia panelet. Her prøver jeg at ændre skaleringen på LCD'en, men det bliver ved med at hoppe tilbage på "Benyt Nvidia Skalering", kan fint ændres på min 226BW.

Hvis man går ind under "Skift opløsning" står min 226BW med en (producenspecifik) ud for 1680x1050, og skærmens normalt anbefalet opløsninger er listet. Ved LCD'en listes blot alle de opløsninger GF kan outputte, dvs. min mistanke går på at Nvidia har mistet informationerne på hvilket LCD jeg har, og kan så ikke finde ud af at outputte 1360x768 uden at skalere.

Er det nvidia driver indstillinger ?

Måske defekt LCD ?

Forkerte LCD indstillinger ?

Please hjælp, konen og jeg har brug for at se en god film i aften ;)
Avatar billede gregand Nybegynder
22. august 2009 - 15:08 #1
Er der virkelig ikke en ekspert der kan give mig et hint ?
Avatar billede Hawkeyed Nybegynder
23. august 2009 - 21:28 #2
Har du forsøgt at "søge efter hardware ændringer"? Jeg har flere gange på min bærbar oplevet at windows ikke genkender min ekstra skærm med det samme hvis jeg sætter den i mens computeren er tændt. "Søg efter hardware ændringer" plejer at løse problemet for mig. Den hedder "scan for hardware changes" på engelsk, ved ikke hvad sprog du har instaleret :)
Avatar billede gregand Nybegynder
24. august 2009 - 10:14 #3
LCD'en har været genkendt før, uden problemer. Men forsøgte da alligevel, uden resultat.

Men tak for dit indput ! :)
Avatar billede gregand Nybegynder
05. september 2009 - 13:54 #4
Har du prøvet at sætte en anden PC skærm på, den genkender fint skærmeren, og kan kører alle de rigtige opløsninger, samt skalering.

Kan det være LCD'en der har smidt noget i HDMI/DVI porten ?
Avatar billede gregand Nybegynder
01. december 2009 - 09:34 #5
Problemet blev aldrig løst, har prøvet med andre grafikkort, og installationer, samt en 3. PC, det lader til der er en fejl på TV'et.