Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 11:04 Der er 11 kommentarer

Kontrolpanel?

Hej folkens.

Jeg har købt mig en EQ4 server hos http://hetzner.de/en/

Jeg har kigget på følgende kontrol-panele
CPanel (hvilket jeg kender)
Plesk
DirectAdmin

CPanel koster 425$ om året, hvilket jeg synes er ret meget, og synes ikke rigtig jeg har råd til det :/

DirectAdmin koster 299$ for en livstid licens, eller 200$ om året.

Har i nogen foreslag? - fordele ulemper? måske en måde at få et lidt billigere kontrolpanel end cpanel? eller lign.?
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. august 2009 - 11:09 #1
Kender ingen af dem, da jeg ikke lige er til de der GUI paneler til konfigurationer og kan derfor heller ikke give fordele / ulemper ved dem.

Men ellers så vælg det du kender hvis du SKAL bruge et.

Plesk har jeg hørt om flere gange før, det samme med CPanel som du selv kender. DirectAdmin er helt nyt for mig.
Avatar billede justrace Novice
18. august 2009 - 11:10 #2
Det ville være rart med lidt om hvad du skal bruge det til?
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. august 2009 - 11:18 #3
Har du adgang til serveren via SSH ? I så fald er det jo i princippet ligegyldigt. Selvfølgelig lidt afhængig af din kunnen og ambitioner. :o)
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 11:18 #4
Jeg skal drive drive et par erhvers sider, som jeg har bygget.

Derudover tror jeg, at jeg skal have en enkelt eller 2 reseller accounts, for at kunne holde til udgifterne.

Men altså < 50 sites på serveren.

Kan man klare det uden kontrolpanel? har kigget på nærmere på directadmin, og synes det ser ud til at opfylde de ting man normalt skal bruge? ftp, mail konto'er, mail forward, mysql. Men mangler til gengæld mulighed for individielt at ændre i php.ini osv, som man kan i cpanel.
Avatar billede justrace Novice
18. august 2009 - 11:24 #5
Så er cpanel et godt valg, da der jo skal være "fuld kontrol" for de enkelte admins af domænerne.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 11:28 #6
Jeg ved godt at CPanel kan klare opgaven - men vil gerne have et billigere alternativ, da jeg synes det er ekstremt dyrt i forhold til hvor mange brugere der skal være på serveren.

Derfor spørger jeg om et alternativ som DirectAdmin kan gøre det? og om nogen har erfaringer med det?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 11:29 #7
Ja jeg har adgang via SSH ;=) Det er en dedikeret server :)
Avatar billede justrace Novice
18. august 2009 - 12:15 #8
Har kigget på directadmin, og det ser stort set ud til at kunne det samme som cpanel, men med den ret væsentlige fordel at man kan nøjes med en engangsbetaling.

Har du kigget priser på plesk? Så bliver de nok lagt på is, da de ikke er ret gratis. :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. august 2009 - 13:10 #9
Er det dig selv eller brugerne der skal administrere ?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 14:00 #10
Det er en blanding - både mig og mine brugere - de skal selv kunne oprette emails og alt sådan noget sjov :)
Avatar billede fbhzone Nybegynder
28. august 2009 - 17:39 #11
Brug _ikke_ DirectAdmin. Der har været voldsomme mængder sikkerhedshuller i denne og der er pt. et aktuelt sikkerhedshul som gør at man kan overtage admindelen.

Dette har for en af mine kammeraters vedkommende bevirket at samtlige sites på hans maskine blev defacet.

Hvis du ikke har den fornødne viden til at drive en server uden et webinterface får rootadgang, så lad være med at have en dedikeret server. Det lyder måske lidt hårdt, men det er et godt råd.

Istedet findes der mange steder man kan købe reseller hosting, hvor du simpelthen blot reseller de hoteller du nu vil.  Et godt bud er UK2.net: http://www.uk2.net/reseller-hosting/

Det er billigt, og du skal ikke selv bekymre dig om sikkerhed osv.

Selvom du vælger et kontrolpanel på en server, så skal du jo også have viden til at vide hvad du skal gøre hvis det bliver kompromitteret.. Hvad gør du hvis..
- samtlige sites på din server pludselig er væk?
- overskrevet med "Hacked by SomeGroup"?
- serveren bruger lige pludselig meget båndbredde?
- du bliver pludselig blokeret i diverse spamdatabaser?
- dit kontrolpanel virker ikke og dine brugere brokker sig?
- der kommer kritiske updates til ét af de stykker software, som kontrolpanelet bestemmer over - men som ikke supporterer den nye version?

Der er mange ting at tage til overvejelse inden man begiver sig i krig med en dedikeret server. Men fælles for alt hvad du skal overveje er: Har du kompetencerne til det?

På det du har skrevet, lydet det for mig ikke somom at du ved hvordan du skal lede efter rootkits, debugge broken software, reagere hvis apache pludselig spawner en million children og meget andet.