Avatar billede schindler Nybegynder
17. august 2009 - 13:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fjerne gengangere

Hej,

Jeg har et regneark, hvori kolonnerne indeholder hhv. navn, adresse, postnummer og by. Senere modtager jeg et tilsvarende regneark, hvor personerne i det oprindelige ark fortsat figurerer, og hvor der ligeledes er kommet nye navne, adresser osv. til. Jeg ønsker nu at kunne frasortere de navne, som figurerer i begge ark, idet de allerede er blevet behandlet - dvs. kun de nye navne skal blive tilbage.

Hvordan kan jeg gøre dette?

Mvh Jakob
Avatar billede igoogle Forsker
17. august 2009 - 15:16 #1
følger lige med og ser om der ikke er en smarter måde end min med et vba loop.. hvor du tager dem en for en og sletter hvis den allerede findes..
Avatar billede supertekst Ekspert
18. august 2009 - 09:47 #2
Inspiration:

Sorter det nyeste ark iflg. postnr / adresse / navn - således at dubletter "samles".

Rem Sortering kan udføres automatisk
Rem Kolonne-nr. skal evt. justeres

Const sidsteRække = 9    'kan beregnes pr. VBA
Const førsteRække = 2    'hvis overskrift
Sub test()
    For række = sidsteRække To førsteRække Step -1
        If Cells(række, 1) = Cells(række - 1, 1) And _
            Cells(række, 2) = Cells(række - 1, 2) And _
                Cells(række, 3) = Cells(række - 1, 3) Then
                    Rows(CStr(række - 1) & ":" & CStr(række)).Select
                    Selection.Delete Shift:=xlUp
                    række = række - 1
        End If
    Next række
End Sub
Avatar billede schindler Nybegynder
18. august 2009 - 11:28 #3
Tak for dit input.

Jeg er dog ikke hjemme i programmeringsdelen i Excel, så hvis jeg skal benytte denne, skal jeg have en præcis kode, jeg kan benytte:-)
Avatar billede mhedemand Nybegynder
21. august 2009 - 18:42 #4
Den enkle måde vil jo være bare at lave en hjælpekolonne i det nye ark, som angiver, om navnet (antager, den er i kolonne A) i den enkelte række er med på det gamle ark. Sæt følgende i række 2 på arket med nye data:
=TÆL.HVIS(Gamledata!A:A;A2)

... og kopier den hele vejen ned. Herefter kan du sætte filter på (marker overskrift-rækken -> Data -> Filter -> Autofilter) og vise alle rækker med 0 som værdi.

Det er også muligt at lave et nyt ark, som med LOPSLAG trækker data fra det gamle, men den er lige en kende mere langhåret, så hvis du kan bruge denne her, så vil jeg anbefale det.