Avatar billede kartinm Nybegynder
17. august 2009 - 04:55 Der er 6 kommentarer

Ajax.Updater opdaterer ikke DOM

Jeg bixer lidt med prototype.js frameworket, og bruger deres Ajax.Updater. Det jeg prøver at lave, er en side der indeholder et div (#indhold), og så har jeg nogle links. Når der trykkes på linkene, så bruger jeg Ajax.Updater til at læse fra en PHP fil, og henter indholdet ind i #indhold div´et. Det fungerer fint, MEN jeg har problemer med følgende:

Når siden loader første gang, så bruger jeg PHP til at hente(include) filen test.php ind i #indhold. I filen er der et input-felt, som hedder "navn". Value er sat til "Hej!".

Hvis jeg kører et dette js-script:
alert($('navn').value);
så kan jeg se at værdien er "Hej!".

Her kommer problemet:
Hvis jeg nu bruger Ajax.Updater til at hente inholdet fra filen test2.php ind i #indhold, så burde indholdet i DOM´en være et input-felt, som også hedder "navn", men med value = "Farvel!". Jeg kan se det, og jeg kan se at værdien er "Farvel" - men hvis jeg kører scriptet:
alert($('navn').value);
igen, så er værdien stadig "Hej!" !!!!
Så hvis jeg tilgår værdien i input-feltet "navn" via js, så er værdien ikke ændret! Men jeg kan - som sagt - se at værdien er "Farvel!".

Nogle forslag?
Avatar billede clausjul Nybegynder
17. august 2009 - 09:04 #1
Har du i input feltet husket id="navn"?

<input type="text" name="navn" id="navn">

Bare et forslag fra hovedet, da jeg ikke har set din kode ;-)
Avatar billede kartinm Nybegynder
17. august 2009 - 15:21 #2
Her er en forkortet og forsimplet version af mine koder:

index.php:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<title>Untitled Document</title>
<script type="text/javascript" src="media/script/scriptaculous/prototype.js"></script>
<script type="text/javascript" src="media/script/scriptaculous/scriptaculous.js"></script>
<script type="text/javascript">

function skift_indhold(){
    var url ='test2.php';
    var pars = '';
    var myAjax = new Ajax.Updater( 'indhold', url, { method: 'post', parameters: pars });

}

function do_test_callback(){
        alert($('navn').value);
}

</script>
</head>

<body>
<a href="java script:skift_indhold();">Skift indhold</a>
<div id="indhold">
    <?php include 'test.php'; ?>
</div>
<a href="java script:do_test_callback();">Test værdi</a>
</body>
</html>

test.php:
<input type="text" name="navn" id="navn" value="Hey!" />

test2.php:
<input type="text" name="navn" id="navn" value="Farvel!" />
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2009 - 01:03 #3
<ole>

1) de anvendte scripts er ikke kompatible med XHTML

2) opdateres med innerHTML, kan man ikke stole på noget somhelst - og det gør de viste scripts

3) hvad XHTML angår, så er det en død standard. Fremtiden tilhører HTML:
    http://dengodekode.dk/xhtml/

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2009 - 01:11 #4
Eksempel på innerHTML's tåbelige virkemåde:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Untitled Document</title>
<script type="text/javascript">
function bar() {
    alert(oDiv.parentNode.innerHTML);
    oDiv.parentNode.innerHTML += "<div>En anden tekst</div>";
    alert(oDiv.innerHTML);
    alert(oDiv.parentNode.innerHTML);
}

var oDiv = null;
window.onload = function() {
    oDiv = document.getElementById("foo");
}
</script>
</head>
<body>

<p><button onclick="bar()">TEST</button></p>

<div>
    <div id="foo">En tekst</div>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2009 - 01:16 #5
Prøv også gerne denne kode - men prøv den både i IE og FF (hvoraf den sidste gør det logiske - eller det, der ligger tættest på det forventelige):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Untitled Document</title>
<script type="text/javascript">
function bar() {
    oDiv.innerHTML += "<div>En anden tekst</div>";
}

var oDiv = null;
window.onload = function() {
    oDiv = document.getElementById("foo");
}
</script>
</head>
<body>

<p><button onclick="bar()">TEST</button></p>

<div id="foo"><input type="text" value="Skriv noget her og tryk på knappen ..." style="width:400px"></div>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2009 - 01:22 #6
- og så må du endelig aldrig blande innerHTML og DOM sammen. Property'en innerHTML stammer fra version 4 browserne, som ligger før, der var en standardiseret DOM - og innerHTML har aldrig været del af nogen standard. Endvidere afspejler innerHTML netop ikke DOM'ens aktuelle status